طرح حمایت حقوقی بین‌المللی از طرح، نقش و سایر ویژگی‌های فرش دستباف ایران جهت تقابل با متقلبان خارجی از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تدوین شد. مهندس محمود دودانگه، رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اعلام این مطلب افزود: فرش ایرانی در مناطق مختلف کشور تولید می‌شود و کلیه ویژگی‌های آن مانند بافت، طرح، نقش، رنگ، تار و پود، گره و سایر ویژگی‌ها منتسب و متاثر از این مناطق جغرافیایی است.

وی در ادامه گفت: این ویژگی‌ها در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و این تفاوت در انواع فرش دستباف ایرانی مشخص است، به طوری که فرش‌های بافته شده در هر م نطقه به نام همان منطقه شناخته شده و معروف است. بنابراین هرگونه دستکاری در ویژگی‌های مذکور که سازگار با خصوصیات آن نبوده و از مناطق مربوط به بافت فرش نشات نگیرد سبب می‌شود که به اعتبار و شهرت آن براساس مشخصات جغرافیایی لطمه وارد آید.

دودانگه افزود: ‌این موسسه طرحی پژوهشی را با عنوان «حمایت حقوقی بین‌المللی از طرح‌ها و نقش‌ها و سایر ویژگی‌های فرش دستباف ایرانی در مقابل تقلید خارجیان» به پایان رسانده است که در این طرح از این فکر جانبداری شده که چگونه می‌توان در قالب قوانین و مقررات داخلی و بین‌المللی از این اقدامات متقلبانه جلوگیری شود. پاسخ به این اقدامات، دربرگیرنده راه‌حل‌های حقوقی عملی برای تامین حمایت از طرح نقش و یا سایر ویژگی‌های فرش ایرانی در کشورهایی است که در آن چنین تقلیدهای صورت گرفته و یا کشورهایی که فرش‌های تقلیدی را به نام فرش ایرانی به بازار عرضه می‌کنند.