وزارت جهاد کشاورزی به اظهارات مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مجلس درباره آلوده بودن برخی محصولات کشاورزی به کودهای شیمیایی واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت جهادکشاورزی در واکنش به اظهارات برخی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر آلوده بودن بعضی از محصولات کشاورزی به دلیل بهره گیری از کودهای آلوده و وجود برخی اسناد مبنی بر واردات کودهای آلوده از کشور چین، اعلام کرد: تمامی انواع کودهای شیمیایی دقیقا بر اساس استانداردهای مورد تایید موسسه تحقیقات آب و خاک تهیه و توزیع می‌شود؛ ضمنا کودهای شیمیایی وارداتی که عمدتا پتاسه و فسفاته می‌باشند نیز در چارچوب برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت متبوع به میزان محدود و در قالب برنامه الگوی کشت و نیاز واقعی با کنترل‌های لازم و بازرسی وارد و تماما در سال زراعی مورد نظر توزیع می‌شود.

وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: کودهای شیمیای وارداتی مطابق استانداردهای بین‌المللی تعیین شده از سوی مراجع ذی‌صلاح از طریق مناقصه بین‌المللی خریداری می‌شود؛ بنابراین واردات در انحصار کشور خاصی نیست.

بنابر اعلام این وزارتخانه، همچنین این کودها توسط شرکت‌های بازرسی بین‌المللی مورد تایید بانک مرکزی مورد بازرسی قرار می‌گیرد و پس از تایید، مجوز حمل آنها صادر می‌شود. در مقصد نیز این کودها توسط شرکت بازرسی بین‌المللی مورد تایید بانک مرکزی، نمونه‌برداری می‌شود و پس از آزمایش توسط سازمان انرژی اتمی و تایید استاندارد بودن، تخلیه می‌شود و مراحل توزیع آن انجام می‌پذیرد. در ضمن از میزان کل خرید صورت گرفته طی ۵ سال گذشته (از سال ۸۶ تا ۹۰)، تنها ۱۸ درصد از کشور چین خریداری شده است.