محمدرضا سمندری *

طبق آمارهای شرکت ملی گاز، سالانه صدها نفر از ایرانی‌ها بر اثر گازگرفتگی و خفگی جان خود را ازدست می‌دهند که علت اصلی این حوادث، استفاده از هوای اتاق برای تامین اکسیژن مورد نیاز برای احتراق دستگاه‌های گازسوز است؛ چرا که برای سوختن یک متر مکعب گاز طبیعی، ۱۰ متر مکعب هوا لازم است، اما با توجه به نبود یا محدودیت منافذ ورود هوا به داخل ساختمان، اکسیژن موجود در محیط کاهش می‌یابد که این کاهش اکسیژن، اثرات بسیار زیانبار بر فیزیولوژیک و بهداشت بدن دارد. اگر مقدار اکسیژن موجود در هوای اتاق به کمتر از ۱۸درصد برسد (در شرایط عادی اکسیژن موجود در هوا حدودا ۲۱درصد است)، بعد از چند دقیقه باید محل را ترک کرد، اما متاسفانه به دلیل عدم آشنایی با این مهم، افراد بعضا بی حالی، خستگی و عصبانیت ناشی از عدم رسیدن اکسیژن کافی به مغز را به خستگی و فعالیت زیاد روزانه نسبت می دهند.

بر این اساس، توصیه می‌شود که از موتورخانه‌های حرارت مرکزی برای تامین آب گرم و حرارت مورد نیاز برای گرم کردن خانه های خود استفاده کنیم. توصیه این مهم نیز به این دلیل است که موتورخانه‌ها چون در محیط خارج از فضای سکونت و کار ما قرار دارند، هوای مورد نیاز برای احتراق مشعل را نیز از بیرون و از هوای آزاد تامین می‌کنند و به همین دلیل کاهش اکسیژن در اتاق یا محل زندگی رخ نمی‌دهد.

این در حالی است که متاسفانه امروزه، هجمه‌ای از یک فرهنگ عاریتی و اشتباه که همانا استفاده از پکیج‌های دیواری و بخاری‌های گازسوز است، سلامت مردم را مورد تهدید خود قرار داده و این در حالی است که دوام بالا، سرویس راحت و ساده، تنظیم پذیری آسان با تغییر دمای آب گرم، ایمنی کاری بالا با دمای نسبتا کم و ایجاد خوردگی ناچیز در سیستم از مزایای عمده استفاده از

سیستم حرارت مرکزی است.

*کارشناس انرژی