تعرفه واردات میوه امسال تغییر نمی‌کند، اما باغداران همچنان به واردات میوه انتقاد دارند.

علی‌اکبر پورکاوه، مدیرکل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره‌ذخیره‌سازی موز در شب عید اظهار کرد: در حال حاضر واردات موز ممنوعیتی ندارد و برای ذخیره‌سازی آن توافقاتی با بخش خصوصی صورت گرفته است. به گفته او، نیاز شب عید به میوه موز حدود ۲۰۰ هزار تن است و بر سر قیمت آن نیز توافقی نکرده‌ایم، ولی به‌طور قطع در شب عید قیمت متعادلی را برای آن در نظر می‌گیریم. مدیرکل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ارز مبادله‌ای به موز تعلق نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: موز تعرفه‌ای ندارد و با ارز آزاد وارد کشور می‌شود.

پورکاوه ادامه داد: هماهنگی‌های لازم انجام شده است که اگر بخش خصوصی برای واردات موز نیاز به تسهیلات دارد، هماهنگی‌های آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود. او همچنین با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای کاهش تعرفه‌ واردات سایر میوه‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تولید داخل کفایت لازم را کرده و ذخیره‌سازی مطمئنی انجام شده است.

به گفته پورکاوه، تشکل‌های خصوصی کار ذخیره‌سازی را انجام داده و دولت برنامه‌ای برای ذخیره‌سازی میوه و مرکبات ندارد.

پورکاوه در این باره با بیان اینکه دولت صرفا هماهنگی‌ لازم را برای کار ذخیره‌سازی انجام می‌دهد، تصریح کرد: تشکل‌های خصوصی، شبکه‌ توزیع و شبکه تامین به یکدیگر متصل شده و امکان حمل‌ونقل نیز فراهم شده است.

انتقاد از واردات میوه

در همین حال رییس اتحادیه مرکب‌کاران بیان کرد: واردات میوه فقط برای حفظ انحصار واردکنندگان است.

به گفته عنایت‌الله بیابانی واردات میوه و مرکبات به‌رغم ممنوعیت، انجام می‌شود؛ چراکه ثبت سفارش‌های صورت گرفته تا یک سال اعتبار دارد. به اعتقاد وی واردات با هدف اینکه برخی می‌خواهند انحصار را برای خود نگه دارند، صورت می‌گیرد. بیابانی با اشاره به اینکه ایران ششمین تولیدکننده مرکبات در جهان است، افزود: چرا باید در شرایطی که تقاضای صادرات میوه به کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، روسیه، هند، کشورهای CIS و حوزه خلیج فارس وجود دارد، انواع میوه و مرکبات وارد شود؟

نایب رییس خانه کشاورز خطاب به مسوولان و دست‌اندرکاران واردات گفت: سوالی که هر سال درباره واردات میوه و مرکبات مطرح بوده این است که در شرایطی که تولید میوه مازاد مصرف جامعه بوده و هیچ کس هم مجوزی برای واردات آن نداده است، چه کسانی و با چه سیاستی میوه وارد می‌کنند؟ وی اظهار کرد: گرچه میوه‌های وارداتی از نظر کیفیت و قیمت نمی‌تواند با محصولات داخلی رقابت کند، اما واردات هنگام توزیع و صادرات مرکبات ایرانی با هدف نابود کردن تولید داخلی صورت می‌گیرد و عده‌ای انحصارگر نمی‌خواهند میوه و مرکبات ایرانی بازار خوبی در داخل و خارج داشته باشد. بیابانی تاکید کرد: وقتی مازاد تولید مرکبات در کشور داریم حتی در صورت ثبت سفارش‌های قبلی هم نباید اجازه واردات میوه داده شود، اما قوانین مصوب در این زمینه هیچ‌گاه حاکمیتی نداشته و همواره شاهد آسیب دیدن تولید و تولیدکننده از این سیاست‌های نادرست هستیم.