همزمان با اولویت بندی ۱۰ گانه کالاهای وارداتی و مشخص شدن وضعیت تخصیص ارز به کالاها، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان موظف شده است، ۲۴ قلم کالا را در صدر برنامه‌های بازرسی، نظارت و قیمت‌گذاری خود قرار دهد. خودرو نیز یکی از این کالاها محسوب می‌شود. به گزارش «ایرنا»، نحوه نظارت و قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر مبنای سه گروه کالایی از اهمیت بالا تا پایین‌تر مشخص شده است. کالاهای گروه اول که در صدر برنامه‌های بازرسی، نظارت و قیمت‌گذاری سازمان حمایت قرار گرفته، شامل گندم، آرد، نان، خودرو، برنج، روغن خوراکی، پودر شوینده، لبنیات، لاستیک خودرو، تخم مرغ، داروی دامی، واکسن دامی، شیر خشک صنعتی، شکر، گوشت قرمز، مرغ، کنجاله، جو، ذرت، سبوس، عدس، نخود، لوبیا و دانه‌های روغنی است.در این گروه از کالاها تمام مراحل رصد تامین، توزیع، موجودی، قیمت‌گذاری، بازرسی و رسیدگی به تخلفات توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به عنوان دستگاه مسوول انجام می‌شود.

گروه دوم شامل کالاهایی است که در تولید آنها از ارز مرجع استفاده شده، به این معنا که مواد اولیه تولید این کالاها از طریق ارز مرجع وارد کشور می‌شود و در اقتصاد ملی نیز از جایگاه بالایی برخوردار است.یخچال، یخچال فریزر، تلویزیون، تراکتور و کمباین، شیشه، رنگ و رزین و چسب، فرآورده‌های گوشتی، شوینده‌های مایع، نوشیدنی‌ها (آب میوه، نوشابه، آب معدنی )، ماکارونی، کمپوت و کنسروجات، لامپ روشنایی، باتری استارتر، نان صنعتی، چای، تجهیزات پزشکی، انواع شمش و محصول فولادی، شمش آلومینیوم، شمش و کاتد مس، روغن موتور، LAB، بنزن، پلی‌اتیلن، PVC، کریستال ملامین، PRB پلی بوتادین رابر، SBR، PP، PET، پلی‌استایرن PS، دی اکتیل فتالات DOP، ABS اکریلونیتریل، فرنیل استات مونومر VAM، اتانول آمین‌ها، انواع کاغذ چاپ و تحریر روزنامه، محصولات سلولزی، کاشی و سرامیک، سیمان در گروه دوم قرار گرفته است.

تمام مراحل رصد تامین، توزیع، موجودی، قیمت‌گذاری و بازرسی و رسیدگی به تخلفات این گروه از کالاها با مشارکت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، شوراها، انجمن‌ها، تشکل‌ها و اتحادیه‌های ملی و استانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها صورت می‌گیرد.

سایر کالاهای صنعتی، سایر کالاها و خدمات صنفی در گروه سوم نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد. در این گروه از کالاها دستگاه مسوول قیمت‌گذاری، بازرسی و رسیدگی به تخلفات شوراها، انجمن‌ها، تشکل‌ها و اتحادیه‌های ملی و استانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با نظارت عالیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تعیین شده‌اند.