صادرات چین در ماه نوامبر سال جاری میلادی ۹/۲ درصد افزایش یافت. به گزارش «ایسنا»، اداره گمرک چین اعلام کرد که در ماه نوامبر امسال، میزان واردات و صادرات این کشور برابر با ۳۳۹ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش ۵/۱ درصد داشته است. بر این اساس در ماه نوامبر، میزان صادرات چین به ۱۷۹ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار بالغ شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، ۲/۹ رشد نشان می‌دهد. گمرک چین همچنین عنوان کرده است: در ماه نوامبر، میزان واردات این کشور رشدی نداشته و به ۱۵۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسیده است. در این گزارش همچنین آمده است که در ۱۱ ماه سال جاری میلادی، میزان واردات و صادرات چین در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، ۸/۵ درصد افزایش یافته و به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسید که در این میان، میزان صادرات بیش از هزار و ۸۴۸ میلیارد دلار و میزان واردات بیش از هزار و ۶۵۰ میلیون دلار بوده است.

سهم ۱۴ درصدی چین در واردات ایران

بر اساس این گزارش، در ۱۰ ماه سال ۲۰۱۲ میلادی، ۴۸ میلیارد و ۸۸۴ میلیون دلار کالا وارد کشور شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل میلادی ۳ درصد کاهش داشته است.

میزان وزنی کالاهای وارداتی ۳۵ میلیون و ۲۰۶ هزار تن بود که به لحاظ وزن ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. شمش آهن و فولاد غیرممزوج، ذرت دامی و دانه گندم سخت، سه قلم عمده کالاهای وارداتی در ده ماه سال جاری میلادی بودند.

در این مدت، یک میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار شمش آهن و فولاد غیرممزوج، یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار ذرت دامی و یک میلیارد و ۳۲۹ میلیون دلار دانه گندم سخت وارد کشور شد.

امارات متحده عربی با ۲۳ درصد، چین با ۱۴ درصد و کره‌جنوبی با ۸ درصد به ترتیب، عمده‌ترین کشورهای صادرکننده کالا به ایران در ۱۰ ماه سال ۲۰۱۲ میلادی بودند.