ارزش تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته کاهش یافت
گروه بازرگانی- ارزش تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماه منتهی به پایان بهمن‌ماه ۱۳۹۱ به ۸۶ میلیارد دلار رسید. از این رقم حدود ۳۸ میلیارد دلار سهم صادرات است و ۴۸ میلیارد دلار نیز به واردات اختصاص دارد. در این مدت نسبت به زمان مشابه در سال گذشته صادرات ۴ درصد و واردات ۸/۱۱درصد کاهش داشته‌اند.

در 11 ماه گذشته 70 میلیون و 822 هزار تن کالا به ارزش 37 میلیارد و 693 میلیون دلار (با احتساب میعانات گازی) به خارج از کشور صادر شد که از این رقم 8 میلیارد و 495 میلیون دلار را میعانات گازی، 9 میلیارد و 255 میلیون دلار را محصولات پتروشیمی و 19 میلیارد و 943 میلیون دلار را سایر کالاها تشکیل می‌داد.
براساس این گزارش کالاهای صادراتی در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۵/۱ درصد رشد و از نظر ارزش ۴ درصد کاهش داشته است.
متانول (الکل متیلیک) به ارزش یک میلیارد و 74 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و 73 میلیون دلار و اوره به ارزش یک میلیارد و 51 میلیون دلار پر ارزش‌ترین کالاهای صادراتی بوده است.
بیشتر این کالاها به کشور عراق با ۵ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار، چین با ۴ میلیارد و ۸۲۷ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار و هند با ۲ میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار صادر شده است. متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در ۱۱ ماهه سال جاری ۴۷۴ دلار بوده است.
کاهش واردات
به گزارش روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت یاد شده ۳۵ میلیون و ۸۷۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۸ میلیارد و ۳۸۷ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۸/۶ درصد رشد و از لحاظ ارزش ۸/۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. بیشتر کالاهای وارداتی شامل دانه گندم سخت به ارزش ۲ میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش یک میلیارد و ۹۳۷ میلیون دلار و دانه ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۶۰۱ میلیون دلار بوده است. بیشتر این کالاها از کشورهای امارات متحده عربی به ارزش ۹ میلیارد و ۷۵۴ میلیون دلار، چین به ارزش ۷ میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار، کره‌جنوبی به ارزش ۴ میلیارد و ۴۵۶ میلیون دلار، ترکیه به ارزش ۴ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار و سوئیس به ارزش ۳ میلیارد و ۴۶ میلیون دلار به کشورمان وارد شده است. متوسط قیمت هر تن کالاهای وارداتی در یازده ماهه امسال یک هزار و ۳۴۹ دلار بوده است.
تامین 70 درصد ارز واردات از محل صادرات
در مورد آمار صادرات ۱۱ ماهه غیرنفتی حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، نیز گفت: علاوه بر اینکه در این مدت ۳۸ میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادر شده، ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات برای واردات مورد استفاده قرار گرفته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در سال 84 به ازای هر سه واحد واردات تنها یک واحد صادرات صورت می گرفت در حالی که هم اکنون 70 درصد ارز واردات از محل صادرات تامین می‌شود.
او تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳ هزار ردیف تعرفه‌ای وجود دارد که بیش از ۱۵۰ کشور هدف صادراتی را در بر می‌گیرد.
به گفته صافدل، در دولت نهم هدف‌گذاری صادرات 40 میلیارد دلار بود که بدون احتساب میعانات گازی 58 میلیارد دلار محقق شده است، ضمن اینکه در دولت دهم نیز تا پایان سال 90 هدف‌گذاری 68 میلیارد دلاری صورت گرفته بود که بدون احتساب میعانات گازی 81 میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است.
او گفت: در سال ۹۱ عراق، چین، امارات، افغانستان، هند، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، کره و ترکیه بازارهای هدف صادراتی ایران بوده‌اند.
به گفته رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در سال گذشته 2/4 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته است. معاون بازرگانی خارجی وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: در حوزه میعانات گازی 10 درصد و در حوزه پتروشیمی 30 درصد کاهش صادرات را در سال جاری تجربه کرده‌ایم، اما در سایر گروه‌های کالایی رشد صادرات به چشم می‌خورد.