رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران به دلایل تورم در جامعه اشاره کرد و گفت: در مدت ۷ سال، نقدینگی در کشور چندین برابر شده است، زیرا با هر نیتی، به هر پروژه‌ای، بی‌امان نقدینگی تزریق کرده‌اند و اکنون این موضوع بر اقتصاد کلان کشور تاثیر گذاشته است؛ مثلا فقط پروژه «مسکن مهر» را ببینید که چه آثاری در افزایش نقدینگی در اقتصاد کشور برجای گذاشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمد نهاوندیان در همایش تجلیل از مهندسان نمونه کشور با انتقاد از سخنان بعضی مسوولان در مورد اینکه تحریم‌ها، برنامه‌ریزی‌های اقتصادی را به هم ریخته است، خطاب به این مسوولان پرسید: مگر تحریم‌کنندگان، از ۶ ماه قبل، پیش آگهی نمی‌دادند که قصد تحریم ایران را دارند، پس چرا در محاسبات خود این موضوع را ندیدید؟ او گفت: اینکه مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور، چه میزان مربوط به تحریم‌ها است و چه میزان مربوط به بی‌تدبیری‌ها، باید انصاف را رعایت کرد و دید که چقدر این شرایط قابل پیشگیری بوده است.

نهاوندیان در ادامه به سند چشم‌انداز بیست ساله اشاره و تاکید کرد: تصمیمات بلندمدت، نقطه قوت اقتصاد است، اما در حال حاضر مدیران ما منتظر فردا هستند که چه اتفاقی خواهد افتاد. او پرسید: دولت در برنامه پنجم مکلف است هر سال از عملکردش گزارش دهد، اما آیا این اتفاق می‌افتد؟ چرا در برابر تحقیق و تفحص مجلس از یک دستگاه این قدر مقاومت می‌شود؟

در ادامه، محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز گفت: برنامه‌های توسعه کشور، اصل ۴۴ قانون اساسی و سند چشم‌انداز، همه به نوعی بر حمایت از بخش خصوصی تاکید دارند، لذا باید دولت را قانع کنیم که راه نجات اقتصاد کشور، توجه به بخش خصوصی است و دولت باید کوچک و تصدیگری‌ها واگذار شود. او ادامه داد: هرچند قانون بهبود فضای کسب و کار چندی است که تصویب شده، اما دولت اعتقاد و همتی برای اجرای آن ندارد، اما اینکه چرا مجلس اقدامی در مقابل دولت نمی‌کند، به این دلیل است که آن قدر موضوعات مختلف با دولت داشته‌ایم که دیگر به این موضوع نرسیده‌ایم.

مهدی هاشمی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز با بیان اینکه در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل کشور اشتغال است،‌ گفت: بر اساس گفته‌های دولت مقرر شده بود، یک میلیون شغل ایجاد شود؛ در صورتی‌ که ایجاد یک شغل پایدار نیاز به سرمایه متوسط ۲۵۰ میلیون تومانی دارد و با احتساب این هزینه می‌توان سالانه فقط ۶۶۴ هزار شغل ایجاد کرد. در این همایش از ۵۰ مهندس کشور در بخش‌های کشاورزی عمران نفت و انرژی، آی‌تی و گردشگری تقدیر شد.