گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با اظهار نگرانی از وجود اقتصاد رانتی و آسیب‌های اخلاقی که در اقتصاد کشور به وجود آمده است، تاکید کرد: اقتصاد رانتی چون از «درآمدهای بادآورده» به وجود می‌آید، آسیب‌های شدیدی به جامعه وارد می‌کند. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، محمد نهاوندیان در جلسه هم اندیشی جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت، با اشاره به اینکه نوسانات ارزی سرمایه و چرخه تولید را در معرض خطر قرار داده است، گفت: امسال به یکباره شاهد آن بودیم که در کشور نوسانات ارزی شدیدی ایجاد شد. موضوعی که بالا رفتن هزینه‌ها و به لغزش در آمدن جامعه را به دنبال داشت و آسیب‌های بسیاری به مردم وارد کرد؛ در حالی که برخی با استفاده از فرصت‌های ناعادلانه، به ثروت‌های بسیاری دست یافتند. به اعتقاد رییس پارلمان بخش خصوصی کشور، اقتصاد رانتی لطمه بزرگی به کشور می‌زند؛ چرا که باعث رواج رفتار غیراخلاقی و فرصت طلبانه در کشور می‌شود. همچنین با اوج گرفتن فضای اقتصاد رانتی در کشور، قطعا انگیزه و روحیه فرصت طلبانه به وجود می‌آید و این موضوع باعث می‌شود جامعه از انسان‌های با اخلاق تهی شود. او افزود: قطعا در اقتصادی که رقابت وجود نداشته باشد، چرخ تولید خاموش می‌شود، بازارها بسته می‌شوند و رقابتی برای تولیدات خوب وجود نخواهد داشت.

رییس جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت همچنین با اشاره به ماهیت برگزاری این جشنواره، گفت: نکته مهم این جشنواره، شناسایی و معرفی افراد کیفی و مدیران موفق به عنوان سرمایه‌های جامعه است که گام مهمی برای ایجاد انگیزه و آگاهی در جامعه و درمان اقتصاد کشور به شمار می‌رود. به گفته او، جامعه‌ای که سرمایه آن افراد موفق در عرصه تولید باشد، قطعا برای «ارتقا» تلاش خواهد کرد، چرا که آن جامعه، آگاه است، اما جامعه‌ای که اقتصاد آن صرفا به نفت وابسته باشد، جامعه‌ای نیست که به ارزش‌ها دست یافته باشد.

نهاوندیان تاکید کرد: ما در سطح برنامه‌ریزی برای منابع انسانی، هرگز نباید از کیفیت غافل شویم، زیرا جامعه‌ای که از کارکرد اجتماعی خوبی به لحاظ نیروی انسانی برخوردار است، اقتصاد ریشه‌دار و محکمی نیز خواهد داشت و برای افق‌های بلندمدت برنامه‌ریزی خواهد کرد.

بهروز ریاحی، دبیر جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت نیز گفت: هدف ما از برنامه‌ریزی برای این جشنواره که ۲۳ اسفند ماه برگزار می‌شود، الگوسازی و معرفی چهره‌های برتر است و تلاش در فرهنگ‌سازی کیفیت، طراحی دورهای آموزشی تخصصی، خلاقیت و نوآوری در ارائه راهکارهای توسعه کیفیت، اجرای روش‌های موفق مدیریتی، ایجاد تحول و تعالی سازمانی و مشارکت در فعالیت‌های بین‌المللی مرتبط با کیفیت از محورهای برگزاری این جشنواره است.