رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بر ارتقای بهره‌وری و افزایش سهم آن در رشد اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: با اجرای طرح آمارگیری از واحدهای صنفی و بازرگانی می‌توان در جهت اندازه‌گیری و تحلیل شاخص‌های بهره‌وری در کشور اقدامات موثری را انجام داد. به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، مهدی فتح‌اله با بیان اینکه خلأهای آماری زیاد برای اندازه‌گیری و تحلیل شاخص‌های بهره‌وری در فعالیت‌های صنفی و بازرگانی وجود دارد، اظهار کرد: با اجرای طرح آمارگیری از واحدهای صنفی و بازرگانی و اندازه‌گیری و تحلیل شاخص‌های بهره‌وری خلأهای آماری از بین خواهد رفت. او با اشاره به ماده ۷۹ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی گفت: طبق این ماده دستگاه‌های اجرایی موظفند ضمن تدوین برنامه جامع بهبود بهره‌وری در بخش‌هایی که متولی آن هستند، از سال دوم برنامه، عملکرد بهبود بهره‌وری خود را به سازمان ملی بهره‌وری ایران گزارش دهند.

فتح‌اله تصریح کرد: برنامه‌های بهبود بهره‌وری باید به گونه‌ای تدوین شود تا سهم بهره‌وری در تامین رشد تولید با اندازه‌گیری مستمر شاخص های بهره‌وری افزایش یابد.

او اجرای طرح آمارگیری از واحدهای صنفی و بازرگانی را سبب اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری نیروی کار، سرمایه، انرژی و... به تفکیک ۳۴ فعالیت صنفی و بازرگانی در سطوح ملی و استانی و اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری سرمایه انسانی، فناوری و مدیریتی عنوان کرد.

فتح‌اله با بیان اینکه اندازه‌گیری سهم هر یک از عوامل نیروی کار، سرمایه، انرژی و... در سطوح ملی و استانی سبب کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات می‌شود، افزود: اجرای طرح یاد شده سبب توسعه اشتغال در بخش بازرگانی، ارائه تصویری دقیق‌تر از عملکرد بخش بازرگانی و توسعه این بخش می‌شود.