سازمان حمایت با ارائه گزارشی، به بررسی اثر تغییرات نرخ ارز بر تولید ناخالص داخلی ایران پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هرچند شوک‎های مثبت و منفی نرخ ارز، تولید واقعی را مختل می‎کند و تاثیر شوک‎های منفی نرخ ارز یا افزایش ارزش پول ملی بر تولید واقعی بیشتر است، لیکن برخلاف بسیاری از نظریه‌های مطرح شده در مورد اقتصاد ایران، میان نرخ ارز حقیقی و تولیدات کشور رابطه منفی ولی ضعیفی برقرار است. در گزارش دفتر بررسی‌های اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از بررسی اثر تغییرات نرخ ارز بر تولید ناخالص داخلی ایران آمده است: شناسایی روابط میان دو متغیر مهم اقتصادی نرخ ارز و تولید ناخالص داخلی و عوامل موثر بر آن از موضوعاتی است که همواره توجه اقتصاددانان را به خود جلب کرده و نظریه‌های مختلف و گاهی متناقض نیز ارائه شده است.

نتایج نشان می‌دهد که هرچند شوک‎های مثبت و منفی نرخ ارز، تولید واقعی را مختل می‎کند و تاثیر شوک‎های منفی نرخ ارز یا افزایش ارزش پول ملی بر تولید واقعی بیشتر است، لیکن بر خلاف بسیاری از نظریه‌های مطرح شده در مورد اقتصاد ایران، میان نرخ ارز حقیقی و تولیدات کشور رابطه منفی ولی ضعیفی برقرار است (به ازای ۱۰ درصد افزایش نرخ برابری ارز، تولید ناخالص داخلی، به میزان ۴۵/۰ درصد کاهش می‎یابد)؛ به طوری که با کاهش ارزش خارجی پول ملی (افزایش نرخ ارز حقیقی)، تولیدات کشور افزایش نشان نمی‌دهد.

به همین ترتیب، افزایش نرخ ارز اسمی نیز تاثیر چندانی در افزایش تولیدات ندارد. بنابراین از آنجا که بخش تولیدی تحرک لازم را نسبت به تغییرات نرخ ارز نشان نمی‌دهد، بنابراین سیاست‌هایی که منجر به افزایش نرخ ارز اسمی می‌شود، بر سطح تولید اثر محسوسی ندارد.

بنابراین در این خصوص مقدم قرار دادن طرف عرضه و اصلاح ساختار تولید قبل از تغییر نرخ ارز توصیه می‌شود. نکته دیگر آنکه اثرات شوک‌های ارزی مثبت و منفی نرخ ارز بر تولید حقیقی، نامتقارن بوده است، بنابراین در اجرای سیاست‌های ارزی ضرورت دارد تا شرایط اقتصادی مد نظر قرار گیرد تا بتوان با انتخاب سیاست مناسب ارزی، کارآیی آن سیاست را افزایش داد.