هدف ما ارتباط دوسویه با تشکل‌ها است

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت: برای همکاری با تشکل‌ها مشکلی با اتاق ایران نداریم.

محمدمهدی راسخ در گفت‌وگو با «فارس» در خصوص اینکه پیوستن تشکل‌ها به اتاق تهران مغایرت قانونی دارد یا خیر، اظهار داشت: بحث اینکه تشکل‌ها بخواهند در اتاق تهران ثبت شوند، مطرح نیست بلکه بحث مورد نظر همکاری تشکل‌ها با اتاق تهران است. وی افزود: با توجه به اینکه تشکل‌های زیادی در کشور داریم و لازم است، در ارتباط با مسائل اقتصادی کشور با هم در ارتباط باشند، طبیعتا در جاهای مختلفی ثبت می‌شوند، بخش مهمی در اتاق ایران به ثبت رسیده‌اند و در بقیه شهرستان‌ها هم تشکل‌هایی که در اتاق ایران ثبت شده‌اند با اتاق‌های شهرستان همکاری می‌کنند.

دبیرکل اتاق تهران با بیان اینکه هدف ما ارتباط دوسویه با تشکل‌ها است، اظهار داشت: با توجه به اینکه اتاق تهران کمیسیون‌محور است و امور پژوهشی در اتاق تهران اهمیت زیادی دارد، نظرات تشکل‌ها در اتاق اخذ شده در تصمیمات لحاظ می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که گفت، وظیفه مشاوره سه قوه وظیفه اتاق ایران است، نه اتاق تهران اظهار داشت: اگر فرض کنیم که این وظیفه اتاق ایران است، مگر جز این است که اتاق ایران باید نظر همه اتاق‌ها را در نظر بگیرد.

راسخ تاکید کرد: اینکه اتاق تهران به سه قوه مشاوره دهد، مغایرت قانونی ندارد، هیچ موازی کاری با وظیفه اتاق ایران در مشاوره دادن به سه قوه دیده نمی‌شود و از این بابت هیچ مشکلی با اتاق ایران نداریم.

قانون اتاق نقص دارد

از سوی دیگر عضو هیات رییسه اتاق ایران گفت: قانون اتاق بازرگانی ایران نقص دارد.

مسعود دانشمند اظهار داشت: من موازی کاری در این کار نمی‌بینم، چرا که هر اتاقی به لحاظ قانونی می‌تواند این کار را بکند.

وی در پاسخ به این سوال که قانون اتاق ایران می‌گوید که تشکل‌ها باید زیرنظر این اتاق باشند، گفت: بله، اینها جزو وظایف اتاق ایران تعریف شده است که در ماده پنج اتاق ایران هم آمده است، به طوری که اگر شهرستان‌ها همه بخواهند چنین کاری بکنند، باید زیرنظر اتاق ایران باشد.

عضو هیات رییسه اتاق ایران در پاسخ به این سوال که آیا این اقدامات در راستای اختلافات اتاق ایران و تهران است، گفت: نه، این قضیه را اینقدر جدی نگیرید، اما باید توجه داشته باشیم که وقتی به چنین مسائلی برخورد می‌کنیم، این نقص از قانون اتاق ایران است؛ چرا که وقتی قانون شفاف نباشد و تفسیر بردار باشد، طبیعتا هر کسی تفسیری از قانون خواهد داشت.