تصمیمات جدید در امور گمرکی

گروه بازرگانی- در نشست مشترک سازمان توسعه تجارت ایران و گمرک بهبود رتبه تجاری ایران و اجرایی شدن پروژه‌های کسب و کار مورد بررسی قرار گرفت و توافق شد تا مدیران دفتر تعیین ارزش گمرک ایران و دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در جهت ارتقای رتبه ایران برنامه‌‌هایی را به مرحله اجرا درآورند. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران در چهارمین نشست دوره‌ای روسای کل سازمان توسعه تجارت و گمرک، تمهیداتی جهت متناسب‌سازی ثبت سفارش ورود کالا توسط متقاضیان از گمرک شهید رجایی بندرعباس برای کاهش ترافیک و انباشتگی کالا در این بندر و مدیریت هدایت محموله‌های وارداتی از این بندر به سایر بنادر اتخاذ شد. همچنین نحوه صدور و تمدید کارت بازرگانی از دیگر مواردی بود که بررسی شد و مسوولان گمرک و سازمان توسعه تجارت ایران تصمیم گرفتند وزارت بازرگانی پس از بررسی سوابق و وضعیت بدهی متقاضیان به گمرک در زمینه تمدید کارت بازرگانی اقدام کند.

همچنین مقرر شد که در راستای تسهیل تجاری و امکان حذف مرحله اخذ مجوز ورود کالا تا سقف ۵‌هزار دلار از فرودگاه امام (ره) توسط شرکت‌های تولیدی متقاضی، بندهای ۷، ۸ و ۹ ماده ۳۸ آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات اصلاح و سازمان توسعه تجارت پس از انجام بررسی‌های لازم، ثبت سفارش برای کالای واحدهای تولیدی ماده ۳۸ را به گمرک تفویض اختیار کند. در این نشست بر ارائه پیش‌نویس اصلاح ماده ۲۵ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات در زمینه نحوه استرداد حقوق گمرکی توسط گمرک به سازمان توسعه تجارت ایران تاکید شد تا از طریق هیات دولت مراحل اصلاح و تصویب آن پیگیری شود. همچنین پیشنهاد شد ارزش‌گذاری برخی کالاهای وارداتی قبل از ورود انجام گیرد.

چگونگی واردات کالاهای با کیفیت پایین از دیگر مسائلی بود که در این نشست بررسی شد. مسوولان گمرک اعلام کردند در مواردی مشاهده می‌شود که به طور مثال کالایی در چین ساخته و تحت لیسانس سایر کشورها وارد کشور می‌شود که مغایر ماده ۴۰ قانون امور گمرکی است و گمرک نمی‌تواند نسبت به ترخیص آنها اقدام کند، بنابراین مقرر شد تا مشخصات کامل‌تر کالاهای وارداتی به هنگام ثبت سفارش ذکر شود تا از ورود کالاهای بی‌کیفیت جلوگیری شود.

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران