نماینده تام‌الاختیار وزیر بازرگانی در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اعلام جزئیات نخستین بانک ویژه و مستقل در مناطق آزاد گفت: به زودی شعبه‌های این بانک در تمامی مناطق آزاد کشور تاسیس خواهد شد. حسین سلطانی‌نیا در گفت‌و‌گو با «مهر» با بیان اینکه اولین بانک مستقل با مشارکت همه مناطق آزاد کشور تاسیس می‌شود، گفت: این موضوع با وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت امور بانکی آن مطرح و جمع بندی‌های لازم صورت گرفته است.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بازرگانی در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: بر این اساس، نخستین بانک مستقل با مشارکت بانک رفاه، سهامداران خارجی و مناطق آزاد کشور تاسیس می‌شود، موافقتنامه مربوطه نیز به امضا رسیده است.

وی تصریح کرد: ۶ منطقه آزاد کشور ۴۵‌درصد سهام این بانک را تقبل کرده‌اند؛ اما به هر میزان که سرمایه‌داران خارجی وارد شوند، از سهام در اختیار مناطق آزاد واگذار می‌شود.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بازرگانی در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: باقیمانده سهام این بانک نیز در اختیار سهامداران خارجی و بانک رفاه قرار می‌گیرد، این بانک در هر ۶ منطقه آزاد شعبه خواهد داشت و با انعطاف پذیری لازم، برای جذب سرمایه‌های خارجی و پوشش دادن پروژه‌های ناشی از سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد گام بر می‌دارد.

به گفته سلطانی‌نیا، دومین بانک مستقل نیز با مشارکت سایر بانک‌ها و سرمایه‌داران خارجی در مناطق آزاد شکل خواهد گرفت. وی تصریح کرد: بر این اساس، برای ورود سرمایه‌های خارجی در مناطق آزاد کشور باید زمینه‌های لازم فراهم شود.

به گفته سلطانی نیا، درجریان بحران مالی که حتی کشورهای منطقه و سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور با مشکل مواجه شده‌اند، تجار و سرمایه‌گذاران باید بدانند که به علت وجود قوانین خاص در مناطق آزاد ایران و دور بودن از گیر و بندها و بوروکراسی‌های سرزمین اصلی و نیز وجود معافیت‌های ویژه، محیطی فراهم شده است که برای ورود آنها بسیار مساعد است.