نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین از توافقات ۱۲‌میلیارد دلاری دو کشور در پروژه‌های مشترک خبر داد. مجید رضا حریری در گفت‌و‌گو با فارس در خصوص توافقات صورت گرفته با هیات تجاری چینی که هفته گذشته به تهران آمده بودند، اظهار داشت: قراردادهایی در زمینه‌های راه‌آهن و ریل، راه‌سازی و بخش معادن به ارزش ۱۲‌میلیارد دلار بین ایران و چین امضا شد.

وی افزود: همه پروژه‌ها برای کشور ما اشتغالزایی ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه بین بخش خصوصی صنایع کوچک و متوسط ما و بخش خصوصی چین نیز توافقاتی صورت گرفته است.

حریری گفت: وقتی ما مواد معدنی خود را به چین می‌فروشیم این به معنای صادرات است. قاعدتا ما نمی‌توانیم به چین کالا بفروشیم؛ چرا که چین کارخانه دنیاست و با توجه به وضعیت تولیدمان خیلی رویایی است که بخواهیم به چین کالای تولید شده صادر کنیم، پس باید به دنبال صادرات مواد اولیه و پروژه‌های مشترک باشیم.

به گفته حریری، اگر می‌خواهیم بخش خصوصی ما با چین همکاری داشته باشد باید به دنبال تولید کالای مشترک و خدمات فنی مهندسی باشیم. قرار است شرکت‌های بزرگ و کارشناسان وزارت امور خارجه و اتاق مشترک ایران و چین کارگروه‌هایی تشکیل دهند تا یک طرح جدی برای پروژه‌های مشترک تدوین شود.