نمایشگاه اختصاصی کالاها و خدمات تولیدی ایران از ششم تا نهم خرداد ماه در سلیمانیه عراق برگزار می‌شود.

فاروق کیخسروی، رییس کمیسیون تجارت اتاق ایران و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی سنندج در گفت‌وگو با «ایسنا» از برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران شامل کلیه‌ کالاها و خدمات کشور خبر داد. وی گفت: این نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های دائمی سلیمانیه نزدیک‌ترین شهر کشور عراق به ایران با حضور شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی برگزار می‌شود و تاکنون نیز حدود ۲۰۰ شرکت برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق ایران خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت خاص کشورمان و اهدافی که در سند چشم‌انداز توسعه کشور در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است، باید تلاش کنیم سطح مبادلات تجاری با بازار عراق را مطلوب کرده و ارتقا دهیم، چرا که عراق کشوری ثروتمند بوده و در حال بازسازی است، لذا فرصت‌های مناسبی برای این امر فراهم است.

کیخسروی در ادامه با اشاره به محبوبیت کالاهای ایران در بازار عراق عنوان کرد: مردم عراق علاقه بسیاری به مردم ایران نشان می‌دهند و تمایل دارند در تمامی زمینه‌ها از جمله خدمات پزشکی، مهندسی، واردات انواع کالا، مصالح ساختمانی، خدمات کشاورزی و ایجاد کارخانجات تولیدی به ویژه در کردستان عراق با فعالان اقتصادی ایران مشارکت داشته باشند.

وی همچنین اضافه کرد: در سال گذشته افزون بر ۵۰۰میلیون دلار صادرات انواع کالا از ایران به عراق انجام گرفته که اگر ترانزیت کالا و خدمات را به آن بیافزاییم این میزان به بیش از یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون دلار می‌رسد.

کیخسروی گفت: در مدتی که از رسمی شدن مرز باشماق می‌گذرد و در ردیف تزانزیتی گمرک مقررات لغو روادید در مرز انجام می‌گیرد، شاهد رشد مبادلات فی‌مابین بوده‌ایم؛ چرا که با تمهیدات اتخاذ شده امکان تردد و فعالیت ترانزیتی افزایش یافته است. البته به دلیل حجم بالای ترانزیت و صادرات این امر به کندی صورت می‌گیرد و هنوز به حد مطلوب نرسیده که امیدواریم هر چه سریع تر بهبود یابد.