پرونده پرتقال‌های جنجالی در دادگاه

وزیر بازرگانی از بررسی پرونده واردات پرتقال‌های چینی در محاکم قضایی خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی تست DNA بر روی پرتقال‌ها انجام داده است که ثابت می‌کند این پرتقال‌ها چینی بوده است. واردکننده آن «ارجمندی» است که این واردکننده باید مشخص کند که چگونه این برچسب‌ها بر روی پرتقال‌ها بوده است، زیرا ۵۰ تن از۴۰۰ تن پرتقال وارداتی دارای برچسب بوده ولی بقیه آن‌که در سردخانه است، فاقد این برچسب‌ها است. مسعود میرکاظمی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای ذخیره‌سازی میوه‌ها گفت: ذخیره‌سازی فقط برای دو قلم میوه سیب و مرکبات انجام می‌شود، این هم به دلیل فشار بازار در شب عید است، اما بقیه مواقع وضعیت عادی است.

وی افزود: اگر شکایتی در خصوص افزایش قیمت میوه‌ها صورت گیرد، حتما رسیدگی می‌شود و دولت نیز طبق قانون برای هیچ میوه‌ای نمی‌تواند نرخ تعیین کند.

میرکاظمی با اشاره به اینکه واردات میوه در حال کاهش است، افزود: قیمت خرده‌فروشی انواع کالاهای مورد مصرف عموم مردم نیز طی ۴ ماه گذشته روند کاهشی داشته است، اما در قیمت‌ها شاهد افزایشی نبوده‌ایم و در حد یک دهم درصد بوده است، کما اینکه روند کاهشی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

وی در مورد ساماندهی وضعیت قیمت شیر نیز گفت: تعیین قیمت شیر یارانه‌ای طبق قانون برعهده دولت است و نظارت بر بازار نیز بر عهده وزارت بازرگانی گذاشته شده است.

وزیر بازرگانی همچنین گفت: ۸۰۰هزار تن شکر خام وارد کارخانجات تصفیه شکرشده و این کار توسط دولت صورت نگرفته است.