گروه بازرگانی- تشکیل اتحادیه‏های کشوری به دلیل هم‌عرض بودن شرح وظایف آنها با شورای اصناف کشور، ‌منتفی شد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با موج با اعلام این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر قصد داریم به جای اتحادیه‏های کشوری، کمیسیون‏های تخصصی ایجاد کنیم تا در کنار شورای اصناف کشور به فعالیت بپردازند. این مقام مسوول ادامه داد: تشکیل اتحادیه‏های کشوری موجب تداخل در شرح وظایف اصناف و اتحادیه‏های استان‏ها و شهرستان‏ها می‏شد. وی اذعان داشت: کمیسیون‏های تخصصی با هدف تشکیل خوشه‏های صادراتی اصناف ایجاد می‏شوند و هیچ گونه دخالتی در امور اتحادیه استان‏ها و شهرستان‏ها نخواهند داشت.این منبع آگاه تصریح کرد: در ایجاد اتحادیه‏های کشوری مقرر شده بود برای آنها آیین‌نامه‏ای تدوین و تصویب شود. این امر، زمینه تداخل شرح وظایف شورای اصناف کشور و اتحادیه‏های کشوری را مهیا می‌کرد، به همین دلیل مسوولان بازرگانی تشکیل اتحادیه‏های کشوری را منتفی کردند.

رییس شورای اصناف کشور پیش از این گفته بود: در حال حاضر تشکیل اتحادیه‌های کشور را در دستور کار خود داریم شاید راهی برای صادرات این صنوف باشد. وقتی اتحادیه کشوری تشکیل شود توان یک کشور در دستان تولیدکنندگان همان کشور قرار می‌گیرد و با جمع‌بندی آن می‌توان به دولت برای صادرات اصناف یاری رساند.

نکته اینجا است که خبر تشکیل اتحادیه‌های کشوری نخستین بار از سوی معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی اعلام شد. مفتح هفته گدشته گفته بود که تا پیش از پایان سال جاری در نظر داریم تعداد اتحادیه‌های کشوری را به ۳۰ اتحادیه افزایش دهیم.به گفته محمد صادق مفتح، هم‌اکنون تنها اتحادیه کشوری طلا و جواهر راه‌اندازی شده است و تا پایان ماه جاری دو اتحادیه کشوری دیگر نیز راه‌اندازی می‌شود. طبق برنامه تا پیش از پایان ۶ ماه نخست سال جاری تعداد اتحادیه‌های کشوری به ۲۰ اتحادیه خواهد رسید!

معاون بازرگانی داخلی همچنین تاکید کرده بود که اتحادیه‌های کشوری می‌توانند در ساماندهی امور به کمک وزارت بازرگانی بیایند و با تشکیل خوشه‌های صادراتی روند صادرات غیرنفتی در صنوف خود را تسریع کنند. اتحادیه‌های کشوری در زمینه‌های قیمت‌گذاری، نظام توزیع، بازرسی و کنترل بازار نیز می‌توانند به وزارت بازرگانی کمک کنند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تشکیل اتحادیه‌های کشوری صنوف پوشاک، کیف، کفش رایانه و هتل داران در اولویت بودند. اکنون اما این پرسش مطرح می‌شود که منتفی شدن اتحادیه‌های کشوری پس از ماه‌ها خبرسازی و نقد و نظر، چه دلالتی دارد و یک ماه مانده به عمر دولت نهم، چه واکنش‌هایی به دنبال خواهد داشت؟