امیدواری ایتالیایی‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران

مبادلات بازرگانی ایتالیا و ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی برابر با شش میلیارد یورو بوده و این کشور همچنان اولین شریک تجاری ایران باقی مانده است. پی‌یرلوییجی داگاتا، دبیر اتاق بازرگانی ایتالیا و ایران، در گفت‌وگو با «ایسنا» در رم اظهار کرد: در سال ۲۰۰۸ ایتالیا در سطح اروپا اولین شریک تجاری ایران بوده؛ در حالی که آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران بوده است.

وی درباره سرمایه‌گذاری‌های ایتالیا در ایران گفت: در سال ۲۰۰۸ سرمایه‌گذاری‌های ایتالیا در ایران تغییری پیدا نکرده و در همان حد سابق باقی مانده است. برای سال ۲۰۰۹ در یک فضای بین‌المللی مناسب، پیش‌بینی‌ها نمی‌توانند که مثبت باشند؛ زیرا در یک فضای آرام، سرمایه‌ها همیشه به سوی کشورهایی مثل ایران که از بحران مالی و بانکی کمتر صدمه دیده‌اند، هدایت می‌شوند.

داگاتا درباره بخش‌های مورد علاقه صاحبان صنایع ایتالیا در زمینه تجارت با ایران گفت: فکر می‌کنم که تمامی بخش‌های تجاری ایران برای صاحبان صنایع ایتالیا دارای جذابیت هستند؛ در هر حال این امر همچنین بسیار وابسته به سیاست‌های ایران در بخش‌های بخصوص و نیز توانایی بخش صنایع ایران برای جذب سرمایه‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش تولید خودرو در ایران دارای رشد بالایی است، بخش‌های تولید خودرو نظیر کامیون، اتوبوس و نیز تبدیل سوخت بنزین به گاز جذابیت خاصی برای شرکت‌های ایتالیایی دارند. شرکت فیات درحال حاضر مذاکراتی را با ایران خودرو آغاز کرده است که امید می‌رود سال ۲۰۰۹ سال سرنوشت‌ساز برای شروع فعالیت‌ها باشد.

دبیر اتاق بازرگانی ایتالیا و ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته قراردادهای مهمی از سوی شرکت‌های ایتالیایی فاتا، فیات و به‌ویژه شرکت‌های متوسط و کوچک با ایران امضا شده است، افزود: با توجه به فضای بین‌المللی مناسبی که در حال حاضر به‌وجود آمده است پیش‌بینی می‌شود که مبادلات تجاری ایران و ایتالیا در سال ۲۰۰۹ نیز روند صعودی داشته باشد.

او درباره صدور گاز ایران به ایتالیا گفت: علاقه فراوانی از سوی شرکت‌های بزرگ ایتالیایی به گاز ایران وجود دارد، مذاکرات، پیچیده و طولانی است؛ ولی امیدوارم که با بهبود فضای بین‌المللی، این قراردادها هم بتوانند به نتیجه برسند.