گروه بازرگانی- روز چهارشنبه هفته گذشته به نقل از گزارش خبرنگار «فارس» که همراه هیات تجاری ایران به ترکیه سفر کرده بود، از تفاهم‌نامه جدید تجاری میان دو کشور خبر دادیم: محور بررسی و تحلیل نیز مفاد همان گزارشی بود که روی سایت «فارس» قرار داشت. با این حال روابط عمومی سازمان توسعه تجارت در جوابیه‌ای که برای ما فرستاده است، موضوع را به صورت دیگری مطرح کرده که عینا از نظرتان می‌گذرد: با اصلاح مقررات تجارت مرزی ترکیه، ۱۰۰میلیون دلار کالا از ایران با تعرفه صفر به ترکیه صادر می‌شود. نظر به اینکه مبادلات مرزی بین ایران و ترکیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این مبادلات در رفاه اقتصادی و همچنین دسترسی سریع به کالاهای مورد نیاز طرفین نقش بسزایی را ایفا می‌کند، لذا دولت ایران و ترکیه چند سال پیش در تجارت مرزی خود ترجیحات تعرفه‌ای را اعمال کردند که این کاهش تعرفه‌های اعمال شده در‌حال‌حاضر جوابگوی نیازهای مرزنشینان دو کشور نیست. بر این اساس طرف ترک با ارائه طرحی به دولت تصمیم به اصلاح مقررات تجارت مرزی خود گرفته است. در این طرح بنا به اظهارات مقامات ترکیه برای واردات ۱۰۰میلیون دلار کالا از ایران به ترکیه تسهیلاتی در نظر گرفته شده که از آن جمله تعرفه‌های صفر برای واردات کالا و همچنین سهولت مبادلات در تجارت مرزی بوده که هم‌اکنون اصلاحیه مقررات در مراحل نهایی تصویب قرار دارد.

بدیهی است رویکرد دولت در این‌گونه سفرها، ملاقات‌ها و برگزاری همایش‌های تجاری و سرمایه‌گذاری، ارتقای روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها است و در این سفر نیز همان‌گونه که در رسانه‌ها منعکس شده، توافقات خوبی در زمینه توسعه مبادلات تجاری صورت گرفته است. به طور مثال، برقراری ترجیحات تعرفه‌ای، استاندارد، اعزام هیات‌های تجاری، شرکت‌ در نمایشگاه‌های مشترک، راه‌اندازی شورای مشترک تجاری، سرمایه‌گذاری مشترک، تسهیلات بانکی و تجارت مرزی از جمله مواردی است که در تفاهم‌نامه اخیر به امضای طرفین رسیده است.

همچنین مذاکرات موثری در خصوص توسعه حمل‌و‌نقل زمینی و دریایی، صدور خدمات فنی - مهندسی و سرمایه‌گذاری صورت گرفته و طرف ترکیه علاقه‌مندی خود را به سرمایه‌گذاری در ایران اعلام کرده است.

گفتنی است، از مجموع بیش از ۱۰میلیارد دلار مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال ۲۰۰۸ بیش از هفت‌میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار از این میزان متعلق به صادرات ایران به این کشور است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲۴درصد رشد نشان می‌دهد.