اختیارات کلان به اصناف داده می‌شود

معاون وزیر بازرگانی از برگزاری جلساتی برای واگذاری کامل کار نظارت و بازرسی به اصناف در استان‌های مختلف و همچنین تدوین‌ آیین‌نامه‌ای برای دادن اختیارات کلان به اتحادیه‌های کشوری اصناف خبر داد. محمدصادق مفتح در گفت‌وگو با (ایسنا) درباره جمع شدن سردخانه بزرگ تهران اظهار کرد: جمع شدن این سردخانه تاثیری بر قیمت مواد پروتئینی در سطح شهر تهران نمی‌گذارد و ربط زیادی به افزایش قیمت‌ها ندارد. ظرفیت سردخانه‌ای کشور بسیار بالاست و بعید است این کار اختلالی ایجاد کند. به نظر من شهرداری اقدام مثبتی انجام داده است.

او همچنین بر تشکیل اتحادیه‌ کشوری برای صنوف مختلف تاکید کرد و افزود: قیمت‌گذاری، نظارت بر کیفیت تولید و واردات کالاها، خدمات پس از فروش و بسیاری دیگر از اختیارات کنونی دولت، باید در حیطه‌ اختیارات اتحادیه‌های کشوری اصناف قرار بگیرد. ما به زودی آیین‌نامه آن را هم ابلاغ خواهیم کرد.

مفتح گفت: این اتحادیه‌ها هستند که صلاحیت تشخیص قیمت‌های منصفانه را دارند و می‌توانند جلوی سوءاستفاده‌ها و سودهای کاذب برخی تولیدکنندگان و برخی واردکنندگان را بگیرند. مثلا در زمینه لوازم خانگی فعالان صنفی هستند که می‌توانند تشخیص بدهند چه کالایی باکیفیت است و متناسب با قیمتش به فروش می‌رسد یا خدمات پس از فروش آن چگونه است. در همین راستا اتحادیه‌ کشوری لوازم خانگی هم در شرف تشکیل است.

وی همچنین به لیست جدیدی از کالاها برای تحویل انحصاری به واحدهای صنفی دارای پروانه کسب اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هفت قلم کالا فقط از طریق ملت‌کارت اصناف و فقط به واحدهای صنفی دارای پروانه کسب ارائه می‌شود و از مهرماه لیست دوم کالاها هم به لیست اولیه اضافه می‌شوند.

مفتح درباره زمان واگذاری کامل کار نظارت و بازرسی به اصناف گفت: وزیر بازرگانی دستور داده‌ در استان‌هایی که سازمان حمایت تایید کند که واحدهای نظارت و بازرسی موفق عمل کرده‌اند، کار بازرسی از خرده‌فروشی‌ها به این واحدها واگذار ‌شود.