گروه بازرگانی- نحوه و چگونگی فعالیت توزیع‌کنندگان و فعالان عرصه پخش در سال جاری بر اساس دستورالعمل جدید تعیین شد. به گزارش روابط‌عمومی وزارت بازرگانی کلیه شرکت‌ها، موسسات، اشخاص حقیقی و حقوقی صنفی که در زمینه توزیع کالا فعالیت می‌کنند، موظفند در چارچوب ضوابط آیین‌نامه مصوب هیات وزیران پس از تکمیل فرم درخواست و اخذ تاییدیه این انجمن و گواهی سامانه توزیع جهت دریافت مجوز پخش در تهران به وزارت بازرگانی و در استان‌ها به سازمان بازرگانی استان ذی‌ربط رجوع کنند.

بر اساس این گزارش کلیه کارخانجات، واحدهای تولیدی و واردکنندگان (تامین‌کنندگان کالا) در سراسر کشور موظف هستند کالاهای خود را منحصرا از طریق شرکت‌های پخش، واحدهای پخش زیرمجموعه خود یا اشخاص حقیقی و حقوقی صنفی (عمده‌فروش و بنکدار) که دارای مجوز پخش کالا از وزارت بازرگانی باشند، توزیع کنند.

این گزارش حاکی است که کلیه واحدهای صنفی خرده‌فروشی جهت خرید کالا از شرکت‌های پخش یا کارخانجات و تامین‌کنندگان کالا، مطابق مفاد آیین‌نامه مذکور ملزم به استفاده از ملت‌کارت اصناف هستند.

همچنین واحدهای صنفی عمده‌فروش یا بنکداران می‌توانند علاوه بر فعالیت عمده‌فروشی یا بنکداری در چارچوب این ضوابط و در صورت تمایل به فعالیت در عرصه پخش کالا در قالب نمایندگی شرکت‌ها یا واحدهای پخش کار خود را دنبال کنند.

نخستین مرحله از طریق توزیع کالا، شامل انواع تولیدات صنعت روغن نباتی، انواع تولیدات صنعت ماکارونی، انواع تولیدات صنایع شوینده و پاک‌کننده‌ها و آرایشی و بهداشتی، انواع تولیدات صنایع سلولزی، انواع تولیدات صنایع نوشابه‌های گازدار و آب معدنی و انواع محصولات دخانی است.