گروه بازرگانی- مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی از برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی، نفت گاز و پتروشیمی از اول اردیبهشت ماه جاری به مدت شش روز در تهران خبر داد. در این نمایشگاه برای نخستین بار طی ۳۰ سال گذشته چند شرکت آمریکایی نیز حضور دارند.

سیدجلال حسینی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه تحریم‌ها مانع از حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نشده است، افزود: ‌شرکت‌های خارجی از ۵۰ کشور مختلف جهان در این عرصه حضور خواهند یافت و حتی از آمریکا که سردمدار نظام تحریم علیه کشور ما بود ۵ یا ۶ شرکت حضور دارند.

به گفته حسینی در این نمایشگاه بیش از ۴۵۰ شرکت خارجی و ۸۵۳ شرکت داخلی آخرین محصولات و فن‌آوری‌های خود را به نمایش خواهند گذاشت. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی افزود:‌ تاکنون کشورهای اتریش، اسپانیا، استرالیا، اسکاتلند، اوکراین، امارات، انگلستان، ایتالیا، ایرلند، آلمان، ایتالیا، روسیه، سوئد، سوئیس، عربستان، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، نروژ، هلند، هندوستان، رومانی و مجارستان برای شرکت در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برپایی نمایشگاه‌ها با هدف کسب درآمد نیست، گفت:‌ شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی کاملا سودده است؛ اما این مجموعه بیشتر به سیاست‌ها و رسالت‌هایی که از طرف قانون‌گذار مشخص شده است، می‌اندیشد و در مسیر این سیاست‌ها گام برمی‌دارد.

حسینی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به بخش خصوصی گفت: تاکنون هیچ تقاضایی برای خرید این نمایشگاه ارائه نشده است. همچنین هنوز قیمتی برای این شرکت تعیین نشده و برآورد نرخ مناسب نیاز به بررسی‌های کارشناسانه است؛ ضمن اینکه زمین نمایشگاه بین‌المللی وقفی است.

به نظر می‌رسد که حضور آن ۵-۶ شرکت آمریکایی هم فال باشد هم تماشا. طی ماه گذشته موضوع تشکیل شورای مشترک بازرگانی ایران و آمریکا از سوی اتاق بازرگانی مطرح شد؛ اما دو روز پیش رییس این اتاق در گفت‌و‌گو با «ایرنا» تصریحا اعلام کرد که تاسیس چنین شورایی در برنامه اتاق قرار ندارد.