نمایشگاه اختصاصی ایران در سلیمانیه

صف دراز کامیون‌های ترکیه‌ای در مرز عراق

گروه بازرگانی- نمایشگاه اختصاصی ایران از ۶ تا ۹ خردادماه سال‌جاری در سلیمانیه کردستان عراق برگزار می‌شود.

رییس هیات‌مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان کردستان ایران با اعلام این خبر به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بازار عراق، میدان وسیعی برای عرضه محصولات کشورمان محسوب می‌شود و ایران جایگاه ویژه‌ای در این بازار دارد. فاروق کیخسروی با اشاره به اینکه مردم و دولت عراق با آغوش باز پذیرای فعالان اقتصادی ایران هستند، تصریح کرد: کشور ترکیه فقط با داشتن یک مرز رسمی سالانه افزون بر ۸میلیارد دلار کالا به عراق صادر می‌کند، حال آنکه امکان این میزان صادرات تجاری باید در اختیار بخش‌خصوصی ایران قرار گیرد.

به گفته کیخسروی، برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی گام مهمی در زمینه معرفی توانمندی‌های اقتصادی و عرضه کالاها و خدمات تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان است. بر همین اساس تاکنون از سوی سازمان بازرگانی استان کردستان، ۴ نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق برگزار شده و نمایشگاه‌های مشابهی نیز توسط سایر استان‌های کشور در مناطق مختلف اقلیم کردستان عراق برپا گردیده که در افزایش ارزش صادرات ایران به عراق نقش عمده‌ای داشته است.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی سنندج از فعالان بخش‌خصوصی و بازرگانان کشورمان خواست که کالاهای باکیفیت خود را در نمایشگاه سلیمانیه عرضه کنند؛ چراکه این فرصتی است که مثل ابر گریزان است و رقابت در بازار عراق هر روز سخت‌تر می‌شود.

به گزارش گمرک ایران، عراق در سال گذشته عمده‌ترین خریدار کالاهای ایرانی بوده و ۳میلیون و ۴۹۳هزارو ۴۵۰ تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۳۸۳میلیون و ۶۸۰هزار دلار به این کشور صادر شده که سهم گمرکات و بازارچه‌های مرزی کردستان از این میزان صادرات بیش از ۵۵۰میلیون دلار بوده است.