تایلند؛ توسعه توریسم، گسترش تجارت

نمایی از بانکوک

محمد صفوی- کشور پادشاهی تایلند را مردم جهان با بودا و برنج تایلندی می‌شناسند این کشور امروزه به عنوان یکی از ببرهای اقتصادی آسیای جنوب شرقی دو پرچم را به اهتزاز در می‌آورد یکی پرچم پادشاه ۸۰ ساله تایلند که ۵۰ سال است حکومت می‌کند و دیگری پرچم ۳ رنگ مردم تایلند که رنگ‌های آبی و سفید و بنفش متمایل به صورتی‌اش مردم جهان را به تایلند می‌کشاند. بانکوک شهر زیبا و مدرن تایلند هر تازه واردی را مجذوب می‌کند از تهران حدود ۵۰۰/۵ کیلومتر تا بانکوک راه است و هواپیماهای دو طبقه (هما) این مسافت را در ۷ ساعت پرواز طی می‌کنند. هر چند مسیر طولانی است، اما پذیرایی و خوشرویی این گروه پروازی ایران تا مقصد نمی‌گذارد احساس خستگی کنی.

فرودگاه بانکوک تمام مظاهر تمدن بودایی را یک جا جمع کرده است ناخودآگاه شیفته می‌شوی و مقابل بودا تعظیم می‌کنی بنیانگذار مکتب شیتو و شینو که طالبان بی‌شرمانه به مجسمه‌های ارزشمندش در کوه‌های افغانستان حمله می‌برد، اما بودا خشم خود را فرو می‌خورد تا پیامبر مهربانی و صلح باقی بماند.

تایلند آرام و دلنشین است. شرجی هوا در هیاهوی خیابان‌ها گم می‌شود پارک‌های زیبا و گل‌های مختلف مناطق گرمسیری شهرها را پر کرده است روستاها چنان سبز هستند که زمین‌های کشاورزی را نمی‌توانی ببینی مردم تایلند آن چنان آرام حرف می‌زنند که باید برای شنیدن صدایشان گوش‌ها را به لبهایشان نزدیک کنی شهر و روستا و کوه و دریا و سبزه و صحرا همه از آرامش سخن می‌گویند.

تایلند اقتصادش را بربنیان الگوی چینی طراحی کرده است، اما در میان برخی از حرکت‌های توریستی این کشور می‌توان آثار دیدگاه ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی را نیز پیدا کرد.

در تایلند همه شغل‌ها آزاد و مقدس هستند و گدا مشاهده نمی‌کنی حتی آنهایی که دو دست و پا ندارند یا در خلقت آن‌گونه آفریده شده‌اند که توانایی کار از آن‌ها سلب شده است گدایی نمی‌کنند و این هم یکی از زیبایی‌های خیابان‌های بانکوک است. دختران گل فروش شما را به یاد فیلم معروف کشور کره شمالی دختر گل فروش می‌اندازد، دختر کوچک من که فقط ۸ سال دارد از این فروشندگان مهربان گل می‌خرد و به گردنش می‌آویزد، در تایلند رانندگان تاکسی هر روز یک حلقه گل جلوی ماشین می‌آویزند و آن را از همین گل فروش‌های خیابان‌ها می‌خرند.

بانکوک این شهر شرجی بهشت توریست‌ها و تجار و سرمایه‌گذاران کشورهای آسیای جنوب شرقی و کشورهای خاورمیانه و اروپا و کشورهای اسکاندیناوی است. در زمستان هوایش مثل چابهار است در تابستان از بندرعباس خنک‌تر است و در همه فصول سال شهر ۱۲میلیونی بانکوک هوایش تمیز است همه اتومبیل‌ها گازسوز هستند برای همه اقشار وسیله حمل‌ونقل در دسترس است نرخ کرایه بسیار ارزان‌تر از ایران است به لطف گازسوز کردن خودروها و حتی موتورسیکلت‌هایی که روی ۳ چرخ حرکت می‌کنند، هوا بسیار قابل تحمل است.

بانکوک سرزمین بهره‌گیری از طبیعت برای جذب توریست است. تمساح‌های غول‌پیکر در پارک‌ها ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کنند. شوهای پرندگان، ‌فیل‌ها، خرس‌ها، مارها، ببرها، پلنگ‌ها، زرافه‌ها، میمون‌ها و دلفین‌ها در کنار شوهای کابوها و جنگ ستارگان که کاریکاتوری زیبا از نمونه‌های غربی هستند یک روز تمام توریست‌های ملل مختلف را در پارک بزرگ بانکوک سرگرم می‌کنند.

تایلند همواره توریست دارد. از همه ملل جهان در این کشور می‌توانی مشاهده کنی؛ از اسپانیا، پرتغال، روسیه، پاکستان، انگلیس، فرانسه، آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و هندوستان نمونه‌هایی را دیدم که لحظاتی گفت‌وشنود با آنها برایم لذت‌بخش بود و چقدر خوب بود اگر زبان انگلیسی می‌دانستم، هم در فروشگاه‌ها تخفیف می‌گرفتم و هم در پارک‌ها و معابد با سایر مردم جهان گفت‌وشنود می‌کردم.

لیدرهای تورهای تایلندی بسیار مهربانند و فارسی را با لهجه بسیار قشنگی به صورت تاتی- تاتی صحبت می‌کنند مثلا وقتی می‌خواهند بگویند به بانکوک خوش آمدید این جمله کوتاه در حدود ۲۰ ثانیه بر زبانشان جاری می‌شود و توریست‌های عجول را ناراحت می‌کند، اما در فاصله میان فرودگاه تا هتل به زبان آنها عادت می‌کنی و گوش به حرفشان می‌دهی. همه اسرار و رموز بهره‌گیری از اوقات فراغت و هتل و شهر و منطقه را در فاصله یک ساعت از فرودگاه تا هتل به شما منتقل می‌کنند و حتی ثبت‌نام تورهای درون شهری را در اتوبوس انجام می‌دهند و برنامه ۸ روز اقامت را در لابی هتل در اختیارت می‌گذارند.

کشور پادشاهی تایلند اقتصادش بر پایه کشاورزی (۴۰درصد)، توریسم (۳۰درصد)، تجارت (۲۰درصد) و سایر درآمدها (۱۰درصد) است و کالاهای تایلندی از برخی از نمونه‌های رایج چینی با کیفیت‌تر است و بیشتر مشابه ژاپنی‌ها است، اما نبض اقتصاد و تجارت همچنان در دست چینی‌ها است. تایلند ۶۰میلیون توریست در سال دارد و شهر بانکوک ۱۰ تا ۱۵میلیون نفر توریست را به خود جذب می‌کند.

ریدان فرید، لیدر تور مسلمان ما که بسیار پسر خوبی است و من به او لقب شریف داده‌ام در فرودگاه بانکوک با مهربانی همه را بدرقه می‌کند تا خاطره بودا و تایلند و مهربانی و زیبایی در ذهنت بماند و بپاید. هتل‌های پالایش و پاتایا سنتر در بانکوک و پاتایا برای تور ما لذت‌بخش بودند و خانواده‌هایی که با هم سفر کرده بودیم در تهران به هم آدرس و تلفن می‌دادند. گردشگری صلح و دوستی را به جهانیان عرضه می‌کند.