سازمان توسعه تجارت برای جلوگیری از متضرر شدن صادر‌کنندگانی که به جای جایزه صادراتی سهام فولاد مبارکه را دریافت کرده‌اند، سهام را به قیمت تابلو به صادرکنندگان پرداخت می‌کند. کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون کمک‌های فنی، تجاری و حمایت از صادرات سازمان توسعه تجارت از پرداخت جوایز صادراتی استان‌ها از محل اعتبارات نقدی سازمان توسعه تجارت خبر داد و افزود: در حال حاضر ۱۶۰‌میلیارد ریال برای این منظور تزریق شده که ۳/۵‌میلیارد تومان آن به ایجاد طرح‌های زیربنایی صادرات شامل سردخانه، سیستم بسته بندی و سایر موارد اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه کل جایزه صادراتی اختصاص یافته به استان‌ها ۵/۱۱ میلیارد تومان است، گفت: علاوه بر توزیع این جوایز در استان‌ها پرداخت جوایز صادراتی نیز به استان‌ها تفویض اختیار شده است.

کرمانشاهی درباره چگونگی حل مشکلات صادرکنندگانی که صادرات آنها قبل از ۲۹ مهر سال ۸۷ بوده و مشمول پرداخت به روز جوایز نشده‌اند، توضیح داد: در این خصوص مصوبه‌ای از دولت گرفته‌ایم که طبق آن سهامی که به جای جایزه صادراتی به صادرکنندگان پرداخت می‌شود به قیمت تابلو باشد.

به گفته معاون سازمان توسعه تجارت، با توجه به بروز بحران اقتصادی در جهان و تاثیر آن در بازار سهام که موجب کاهش قیمت فولاد شد مجوز واگذاری سهام فولاد به قیمت تابلو دریافت شده و مقدمات آن در حال انجام است و در سال جدید اجرایی می‌شود.

کرمانشاهی همچنین با بیان اینکه کل بودجه اختصاص یافته به جوایز صادراتی ۱۳۰‌میلیارد تومان است، تاکید کرد: در سال جدید جوایز به شرکت‌های ۱۰۰‌درصد خصوصی پرداخت می‌شود.

وزارت صنایع درباره‌ شرکت‌هایی که ۴۱‌درصد سهام آنها دولتی بوده و مابقی سهام آن مربوط به بخش خصوصی است مصوبه‌ای را پیشنهاد داده بود، اما چون منابعی برای اجرای آن در دست نبود این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.

به گفته وی، در سال جدید همچنین بسته حمایت از صادرات و مباحث طرح تحول در حوزه بازرگانی خارجی نیز پیگیری می‌شود و در کنار آن نیز صادرات بخش صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات مورد حمایت جدی قرار می‌گیرد.