گروه بازرگانی- گمرک ایران از این پس کالاهای وارداتی را متناسب با قیمت‌های جدید و با رعایت شرایط همزمانی خرید ارزش‌گذاری می‌کند. اردشیر محمدی، رییس‌کل گمرک ایران با بیان اینکه این موضوع در بخشنامه‌ ای به گمرکات کشور ابلاغ شده است، گفت: قیمت مواد اولیه به ویژه مواد و مشتقات نفتی، فلزات، الیاف، گندم، جو، شکر، لوازم صوتی و تصویری، کائوچو، لاستیک و کاغذ در بازارهای جهانی بین ۱۵ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است و گمرک ایران کالاها را بر این اساس ارزش ‌گذاری می‌کند. به گزارش روابط‌ عمومی گمرک، وی افزود: ارزش کالاهایی چون لوازم صوتی و تصویری، لوازم خانگی، لاستیک، گوشی تلفن همراه و میوه به علت حساس بودن آنها، باتوجه به کاهش قیمت جهانی و قیمت آنها در بازارهای داخلی، در دفتر تعیین ارزش ستاد گمرک و به صورت ماهانه بررسی و به گمرکات کشور ابلاغ می‌شود.

اردشیر محمدی گفت: قیمت انواع فلزات در بازارهای جهانی به صورت هفتگی به گمرکات ارسال می‌شود تا با رعایت شرایط همزمانی خرید کاهش قیمت‌ها اعمال شود.

رئیس‌کل گمرک ایران افزود: با وجود کاهش قیمت بسیاری از کالاهای وارداتی، قیمت انواع خودرو و ماشین‌آلات راهسازی به‌رغم رکود اقتصادی و کاهش قیمت مواد اولیه، نه تنها کاهش نداشته، بلکه در برخی موارد یک و نیم تا هفت درصد افزایش داشته است. محمدی گفت: برخی واردکنندگان انتظار دارند کالاهای خود را که با قیمت بالاتر خریده‌اند، گمرک آنها را با ارزش کمتر ترخیص کند که باتوجه به لزوم شرایط همزمانی خرید (به ویژه کالاهای بورسی از جمله فلزات) این کار امکان‌پذیر نیست و گمرک مکلف به رعایت شرایط همزمانی خرید و ارزیابی با قیمت‌های روز است. وی افزود: گمرک برای تعیین دقیق ارزش کالاهای وارداتی با اتحادیه‌ها، اصناف، انجمن‌ها و سایر سازمان‌ها در تعامل کامل است و از منابع اطلاعاتی آنها برای ارزش‌گذاری دقیق استفاده می‌کند.

شرایط همزمانی خرید به معنی ارزش‌گذاری کالا براساس قیمت زمان خرید است.