گروه بازرگانی - کارشناسان تجارت خارجی کشور چند ماهی است که به دیده تردید در آمار رسمی گمرک می‌نگرند. تا جایی که از اعتبار استناد به آمار گمرک به تدریج کاسته شده است. برای آنکه از شبهات کم کنیم و بر مصادیق بیفزاییم، نگاهی می‌اندازیم به تازه‌ترین آمار گمرک ایران که روز گذشته در رسانه‌های کشور منتشر شد. گمرک ایران از واردات ۲/۲۷۳۷میلیون دلاری بنزین طی ۱۱ ماه نخست سال جاری خبر داده است. بر اساس گزارش رسمی گمرک، طی این مدت سهم بنزین از کل ارزش واردات کشور ۳۱/۵درصد بوده است. طی سال‌های ۸۵ تا ۸۷ هر سال رقمی حدود ۶میلیارد دلار به واردات بنزین اختصاص داده شده است.

سهمیه‌بندی بنزین از آغاز سال ۸۶ و افزایش قیمت آن از جمله سیاست‌های راهبردی دولت برای کنترل مصرف آن بود. به گفته مسوولان وزارت نفت، سهمیه‌بندی بنزین منجر به صرفه‌جویی این کالا تا حدود ۲۰میلیون لیتر در روز شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روند را همواره رصد کرده‌اند تا جایی که انتقاد مجلس به افزایش واردات بنزین چندصباحی محور تحلیل کارشناسان و رسانه‌ها بود.

سیروس سازدار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در آذر ماه سال جاری با استناد به آمار وزارت نفت اعلام کرد که تنها در ۶ ماه نخست سال جاری حدود دو برابر بودجه مصوب مجلس، بنزین وارد کشور شده است.

بر اساس قانون بودجه سال ۸۷ دولت مجاز به واردات ۳/۳میلیارد دلار بنزین بوده است؛ حال آنکه طی ۶ ماه نخست سال جاری ارزش واردات بنزین به کشور ۸/۵میلیارد دلار بوده است. اکنون اما گزارش ۱۱ماه گمرک ایران از آمار به مراتب کمتری حکایت می‌کند به راستی در سال جاری آمار واقعی واردات بنزین چقدر بوده است؟