10 سند همکاری در نهمین کمیسیون مشترک ایران و بلاروس امضا شد

وزیر بازرگانی که به منظور شرکت در نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی به مینسک رفته بود با وزیر صنایع بلاروس دیدار و گفت‌وگو کرد.

بررسی زمینه‌های ایجاد تجارت آزاد، بانک‌های مشترک، صنایع خودروسازی و تامین وام‌های مورد نیاز برای طرح‌های تجاری، از مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگو بود. وزیر بازرگانی ایران پس از این دیدار با حضور در جمع سرمایه‌گذاران ایرانی در بلاروس، از نزدیک با آنان در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور بحث‌و تبادل‌نظر کرد. همچنین نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ایران و بلاروس با حضور مقامات بلندپایه دو کشور به منظور توسعه و تحکیم روابط تجاری در مینسک برگزار شد. وزیر صنایع بلاروس با اشاره به طرح‌های سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار گفت: تمایل بلاروس به همکاری قوی‌تر با ایران هر ساله افزایش می‌یابد و با توجه به بحران مالی جهانی، کشورهای ما باید سطح همکاری‌های خود را تقویت کنند.

میرکاظمی نیز در این دیدار با تاکیدبر لزوم تقویت تجارت دوجانبه گفت: ایران و بلاروس قابلیت زیادی برای افزایش همکاری‌ها در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، مراقبت‌های پزشکی و خدمات مهندسی و تحقیقاتی دارند که می‌تواند برای دو کشور سودمند باشد. در ادامه این همایش هم سرمایه‌گذاران دو کشور به ارائه توانمندهای خود در عرصه‌های مختلف پرداختند. وزیر بازرگانی ایران در آخرین روز سفر به مینسک، در ساختمان دولت بلاروس حاضر شد و با نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. میرکاظمی، همچنین به دیدار وزیر بازرگانی بلاروس رفت تا زمینه‌های همکاری دو کشور را در بخش‌های مختلف اقتصادی بررسی کند.

در پایان سفر چهار روزه وزیر بازرگانی و هیات همراه وی، نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی در مینسک، با امضای بیش از ۱۰ سند و تفاهم‌نامه در زمینه پروژه‌های ساختمانی، صنایع کشاورزی، تکنولوژی و فن‌آوری‌های نوین به کار خود پایان داد.