فرش دستباف سمنان جان می‌گیرد

گروه بازرگانی - رییس سازمان بازرگانی استان سمنان گفت: برنامه راهبردی استان برای نخستین بار تدوین شده که براساس آن تاسیس دو اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی و اتحادیه صادرکنندگان فرش در دستور کار قرار گرفته است. بهزاد ظهیری، معاون برنامه‌ریزی استاندار سمنان نیز در نشستی که با حضور خبرنگاران برگزار شد، خاطرنشان کرد: سمنان در صنایع دستی به‌خصوص در زمینه فرش صاحب برند است.

ظهیری افزود: تولید فرش در خانه و مراکز تولیدی سهم عمده‌ای از بازار فرش کشور را به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به ایجاد چهار مجتمع قالیبافی در استان سمنان اظهار کرد: با تاسیس این مراکز شاهد ارتقای کیفیت، کمیت و قیمت فرش دستباف سمنان بوده‌ایم. وی افزود: استان سمنان توانایی تولید ۱۳‌هزار و ۵۰۰ مترمربع فرش را دارد که از این میزان ۵۰درصدش در کارگاه‌های بافندگی تولید می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: تقریبا ۸۰‌درصد از تولیدات فرش دستباف سمنان قابلیت صادرات دارد، اما نمی‌توانیم آمار دقیقی از ارزش ریالی صادرات خود را اعلام کنیم؛ چراکه فرش دستباف یا سایر محصولات این استان به صورت مستقیم از گمرک سمنان صادر نمی‌شود.وی با اشاره به برپایی نمایشگاه فرش دستباف در ابتدای سال جاری اذعان داشت: این نمایشگاه در سال۸۸ نیز دایر خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی استانداری سمنان بیمه قالیبافان، اعطای تسهیلات به بافندگان، شرکت در نمایشگاه‌ها و تورهای خارجی، بازدید از مجتمع فرش ازبکستان، مشارکت تعاونی و اتحادیه فرش استان در کارگروه صادرات فرش و ایجاد هماهنگی بین چرخه‌های تولید فرش دستباف را از اقدامات موثر در راستای ارتقای کیفیت صنعت فرش استان سمنان برشمرد. در ادامه این نشست، احمد امامی، مسوول فرش سازمان بازرگانی استان سمنان به بیمه قالیبافان در این استان اشاره کرد و گفت: از مجموع بافنده‌های استان، ۸۵۰ نفر جهت برقراری بیمه قالیبافی به سازمان تامین اجتماعی استان معرفی شده‌اند، اما به دلایل مختلف ازجمله عدم استفاده از دفترچه خدمات درمانی از ۵۰درصد مزایای بازنشستگی قالیبافان برخوردار نشده‌اند که با اصلاح قانون بیمه قالیبافی تمامی بافندگان فرش استان از مزایای مربوطه استفاده می‌کنند. محمد عبدالحسینی، مدیرعامل تعاونی فرش دستباف مهدی شهر در ادامه این نشست با بیان این مطلب که صنعت فرش در این استان از سال ۷۷ تا ۸۲ زیان ده بوده، خاطرنشان کرد: طی این سال‌ها فرش دستباف در این استان ۱۰۰‌میلیون تومان خسارت دیده است.