در پی شکایت برخی صادرکنندگان به اتاق بازرگانی در زمینه مشکلات استفاده از بارکد ۱۶ رقمی برای کالاهای صادراتی، رییس مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات تاکید کرد: از نظر مجریان ایران کد؛ استفاده از بارکد ۱۶ رقمی یا بارکد ۱۳ رقمی هیچ مشکلی در مدیریت کالا ایجاد نمی‌کند. به گزارش «ایسنا»، سیستم ایران‌کد که در چند سال اخیر از سوی وزارت بازرگانی در حال اجراست و اخیرا نیز به عنوان محور اصلی تحول در نظام توزیع عنوان شده با چالش‌هایی نیز مواجه شده که یکی از جدی‌ترین آن بین‌المللی نبودن و همخوانی نداشتن بارکد ۱۶ رقمی جدید با بارکد ۱۳ رقمی مورد استفاده در سایر کشورها است. احمد غلامزاده،‌ رییس مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات،‌ معتقد است صادرکنندگانی که چنین انتقاداتی را مطرح می‌کنند، نسبت به کارکرد ایران‌کد چندان آگاه نیستند یا حساسیت بی‌مورد نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد که صادرکننده می‌تواند از بارکد ۱۳ رقمی هم استفاده کند، ضمن اینکه دستورالعمل ویژه‌ این موضوع در سایت ایران کد هم موجود است. در این میان‌ شاهرخ ظهیری، ‌عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران، می‌گوید: اخیرا شکایت‌هایی از صاحبان صنعت به اتاق بازرگانی رسیده است و عنوان می‌شود که به دلیل بین‌المللی نبودن این کد جنس صادراتی آنها پس فرستاده شده و حتی در داخل این بارکد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه هم مورد قبول نیست.

وی خواستار حل این مشکل جدید از سوی وزارت بازرگانی شد و افزود: علاوه بر صاحبان صنعت، صادرکنندگان و موسسه استاندارد هم به این کد معترض هستند، اما وزارت بازرگانی حاضر به پذیرش واقعیت نیست. آیا دلیلی محکم‌تر از اینکه کالای صادراتی با این کد برگشت خورده است؟