آسیب‌پذیری بخش خصوصی شدت گرفته است

مفتح: پیش‌بینی‌های لازم برای مهار تورم هدفمندسازی یارانه‌ها صورت گرفته است

عکس: حمید جانی‌پور

دکتر محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان دغدغه‌های بخش خصوصی و تولیدی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، زمان کنونی را برای اجرای این طرح مناسب ندانست و با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در شرایط بحران مالی جهانی و رکود حاکم بر بازار کشورمان به شدت آسیب‌پذیر شده است، هرگونه شوک تازه به بازار را مترادف با تحمل تلفات سنگین خواند و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد. وی در همین راستا خواستار واگذاری اصلاح قیمت‌ها به بخش خصوصی شد و گفت: افزایش بهره‌وری از طریق مکانیزم رقابت نباید در هیاهوی موافقان و مخالفان هدفمند کردن یارانه‌ها گم شود. محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با مهر گفت: نکته بسیار مهم در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها این است که در هیاهوی بحث طرفدار و مخالف افزایش بهره‌وری از طریق مکانیزم رقابت نباید گم شود، چراکه تنها از طریق

مکانیزم‌های ارتقای بهره‌وری و کاهش ضایعات است که می‌توان امیدوار بود که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به خوبی به سرمنزل مقصود برسد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: از سوی دیگر، هدف از اصلاح قیمت‌ها و هدفمند کردن یارانه‌ها باید توانمندسازی بخش خصوصی و نه تامین درآمد برای دولت باشد، به این معنا که دولت و مجلس با تصویب و اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید به دنبال رشد تولید ملی از طریق اشتغال باشند. وی تاکید کرد: وقتی صحبت از اصلاح قیمت‌ها به میان می‌آید، هدف بیرون آمدن قیمت صحیح از مکانیزم عرضه و تقاضا برای کالاهای یارانه‌ای است، اینکه ما از یک تعیین قیمت توسط دولت به یک تعیین قیمت دیگر به شیوه‌ای متفاوت باز هم از سوی دولت انتقال یابیم، قطعا اصلاح قیمت صورت نگرفته است. نهاوندیان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که باید کار اصلاح قیمت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده و این بخش را در این عرصه وارد کنیم، در این صورت رقابت ایجاد می‌شود و رقابت واقعی می‌تواند تعیین‌کننده قیمت‌های واقعی باشد. رییس پارلمان بخش خصوصی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که دغدغه اصلی بخش خصوصی و تولیدی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، زمان مناسب برای این پیاده سازی است، چراکه بخش تولید در بحران‌های اخیر به شدت آسیب‌پذیر شده و هرگونه شوکی به منزله تلفات سنگین در این بخش است.

ذخیره‌سازی برای مهار تورم

در همین حال معاون وزیر بازرگانی از ذخیره‌سازی‌های وزارت بازرگانی برای مهار تورم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد.

محمدصادق مفتح در گفت‌وگو با فارس در خصوص مهار تورم طرح‌ هدفمند شدن یارانه‌ها گفت: طبیعتا در صورت اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها افزایش قیمت خواهیم داشت، ولی به اعتقاد کارشناسان پس از آن تورم کنترل می‌شود، اما برای شوک قیمتی طرح هدفمند شدن یارانه‌ها، وزارت بازرگانی برنامه‌ای تهیه کرده است و به تصویب هیات وزیران نیز رسیده است. وی افزود: بر اساس این طرح کالاهای اساسی با استفاده از تشکل‌های تولیدی ذخیره‌سازی می‌شود تا اگر پس از اجرای طرح، افزایش قیمت غیر منطقی داشتیم تلاش کنیم تا تورم ناشی از واسطه‌گری و تورم روانی را به نصف برسانیم؛ چرا که با اجرای طرح باعث افزایش قیمت نهاده‌ها و مقداری تورم خواهیم داشت که قابل پیش‌بینی است.

معاون وزیر بازرگانی در خصوص وضعیت طرح ساماندهی نظام توزیع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: سه گروه در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشغول به کار شده‌اند بخش خصوصی با نام پیوند مجوز گرفته و شرکت تاسیس کرده‌اند، بخش تعاون با نام مهرگان و اصناف همه با نام ایرانیان امور زیرساختی را انجام داده‌اند.

وی افزود: آنچه پیشرفت کار را کند کرده است تعیین میزان مالیاتی است که به این سیستم‌ها تعلق می‌گیرد، در این خصوص وزارت بازرگانی پیشنهادی داده است که هنوز به تصویب وزارت اقتصاد و دارایی نرسیده است که در صورت تصویب سریع‌تر، تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز سرعت بیشتری پیدا می‌کند.