آغاز شمارش معکوس برای پیوستن به ایران کد

گروه بازرگانی- احمد غلامزاده، مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران و مجری ایران کد در نشست خبری روز گذشته از ابلاغ مصوبه تحول در نظام توزیع کالا و خدمات کشور به‌عنوان یکی از محورهای هفت‌گانه طرح تحول اقتصادی خبر داد و گفت: براساس این مصوبه ایران کد به عنوان نقطه شروع اصلاح نظام توزیع انتخاب شده و این در حالی است که فعالیت بازرگانی در کشور تقریبا بدون کد ملی امکان‌پذیر نیست و همه عناصر فعال در نظام جدید توزیع کالا باید ایران کد داشته باشند. احمد غلامزاده خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای صدور، تجدید یا تمدید پروانه بهداشتی کالاهای غذایی، بهداشتی، آرایشی، دارویی و تجهیزات مربوطه، وزارت صنایع و معادن برای صدور، تجدید یا تمدید پروانه بهره‌برداری، جهاد کشاورزی، تعاون و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برای صدور یا تجدید نشان استاندارد ملی مکلفند طی دو ماه آینده، صدور، تجدید یا تمدید پروانه مجوز یا نشان برای کالاها را منوط به عضویت متقاضی در ایران کد نمایند. غلامزاده با بیان اینکه در بخش دیگری از این آیین‌نامه وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شده ایران کد را به عنوان سیستم پایه شناسایی کالا در نظام مالیاتی مورد استفاده قرار دهند اظهار داشت: این در حالی است که ایران کد تا پایان امسال در نظام مالیات بر ارزش افزوده عملیاتی می‌شود. وی تصریح کرد: شرکت‌های پخش کالا در کشور از این پس صرفا مجاز به پخش و توزیع کالاهای دارای کد ملی کالا هستند و هرگونه توزیع کالا در گروه‌های مختلف کالایی بدون ایران‌کد از تاریخی که وزارت بازرگانی اعلام خواهد کرد، تخلف تلقی شده و مشمول قانون تعزیرات حکومتی است.مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران درخصوص این آیین‌نامه برای اجرای ایران کد گفت: با اجرای این آیین‌نامه نظم و پیوستگی در نظام توزیع کالای کشور ایجاد می‌شود و قابلیت ردیابی کالاهایی که وارد شبکه خرده‌فروشی می‌شوند وجود دارد. همچنین تمام کالاها از طریق ایران کد دارای شناسنامه شده و شفافیت قابل‌توجهی ایجاد می‌شود که آسیب‌های فعلی نظام توزیع را از بین خواهد برد.

وی درخصوص سایر بندهای مصوبه تحول در نظام توزیع کالا توضیح داد: به منظور ساماندهی نظام پخش کالا، کالاهای قابل‌مصرف نهایی باید از طریق شرکت‌ها یا واحدهای پخش مورد تایید وزارت بازرگانی توزیع شوند و هر گونه توزیع محصول خارج از مسیر شرکت یا واحد پخش به عنوان توزیع خارج از شبکه و تخلف تلقی می‌شود و مشمول قانون تعزیرات حکومتی است. مجری ایران کد تاکید کرد: براساس این آیین‌نامه شرکت‌ها یا واحدهای پخش، از وزارت بازرگانی کد مشخصی دریافت می‌کنند و براساس آن فعالیت خواهند کرد و همچنین اصناف نیز موظفند نسبت به دریافت کارت اصناف اقدام و شرکت‌های پخش صرفا به واحدهای صنفی که دارای کارت اصناف هستند کالا ارائه دهند.

غلامزاده توضیح داد: هیات‌وزیران به منظور حمایت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی اصناف، بانک مرکزی را موظف به پرداخت تسهیلات ۵هزار میلیارد ریالی کرده است که ۵درصد از سود این تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و وجوه اداره‌شده توسط وزارت بازرگانی تامین خواهد شد. همچنین تسهیلات در ضرایب مالیاتی نیز برای واحدهای صنفی که به عضویت شبکه‌های زنجیره‌ای نوین خرده‌فروشی اصناف درآیند در نظر گرفته شده است.