گزارش WTO از رشد تجارت خارجی ایران در سال 2007

سازمان تجارت جهانی در یک گزارش ۲۵۵ صفحه‌ای که به همت ۱۵ کارشناس بین‌المللی این سازمان تهیه شده، از بهبود شاخص‌های صادرات و واردات در دولت نهم به خصوص در بخش تجارت مواد غذایی و کشاورزی خبر داده است. به گزارش فارس، سازمان تجارت جهانی در این گزارش که با عنوان «آمارهای تجارت بین‌المللی ۲۰۰۸» منتشر شده، به بررسی تجارت خارجی ایران در سال ۲۰۰۷میلادی و مقایسه آن با سال ۲۰۰۰میلادی پرداخته است.

برتری صادرات به واردات

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی با صادرات ۸۶‌میلیارد دلاری کالا رتبه سی‌و‌هفتمین صادرکننده جهان را به خود اختصاص داد، در حالی که با ۴۶‌میلیارد دلار واردات کالا در رتبه چهل و هشتمین وارد کننده جهان قرار گرفت.

این گزارش حاکی است: ایران در حالی ۶/۰ صادرات جهان را به خود اختصاص داده است که سهم ایران از واردات جهان تنها ۳/۰‌درصد است و در حالی که صادرات ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۲‌درصد افزایش پیدا کرده، واردات ایران در این سال با رشد ۱۳‌درصدی مواجه شده است.

سازمان تجارت جهانی همچنین اعلام کرد: ایران با واردات ۹/۹‌میلیارد دلار خدمات تجاری در رتبه سی و دوم جهان قرار دارد.

گزارش «آمارهای تجارت بین‌المللی ۲۰۰۸» حاکی است: واردات ایران از اروپا در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷میلادی در حالی با کاهش ۱۲ و ۲‌درصدی مواجه شده است که صادرات ایران به اروپا در این دو سال با افزایش ۲۶ و ۵‌درصدی مواجه شد و ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی با واردات ۸/۱۳‌میلیارد دلاری از اروپا، ۱۹‌میلیارد دلار صادرات به این قاره داشته است.

بنابراین گزارش، سهم ایران در خرید کالاهای صادراتی اروپا از ۲/۰‌درصد در سال ۲۰۰۰ به ۳/۰درصد در سال ۲۰۰۷ میلادی رسیده و سهم ایران در فروش کالاهای وارداتی اروپا در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ میلادی ۳/۰‌درصد بوده است.

صادرات ایران به ژاپن نیز در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۶/۱۲‌میلیارد دلار رسید که حاکی از افزایش ۶/۰‌درصدی سهم ایران در صادرات به این کشور طی هشت سال مورد بررسی است و طی دو سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی نیز با افزایش ۸ و ۱۴‌درصدی صادرات ایران به ژاپن بودیم، این در حالی است که واردات ایران از ژاپن در سال ۲۰۰۶ با ۱۴‌درصد کاهش مواجه شد و در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز با ۱۴‌درصد افزایش به ۳/۱‌میلیارد دلار رسید.

سازمان تجارت جهانی در بخش دیگری از این گزارش به بررسی تجارت محصولات کشاورزی در ایران طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ میلادی پرداخته و تاکید کرده است: ارزش صادرات محصولات کشاورزی ایران که در سال ۲۰۰۰ میلادی ۹۳۲‌میلیون دلار بوده، در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی به ترتیب به ۲۷/۲‌میلیارد دلار، ۹۱/۲‌میلیارد دلار و ۵۱/۳‌میلیارد دلار افزایش یافته است. سهم محصولات کشاورزی در کل صادرات ایران نیز از ۲/۳‌درصد در سال ۲۰۰۰ به ۱/۴‌درصد در سال ۲۰۰۷ میلادی رسیده است.

توضیح این نکته ضروری است که در گزارش کارشناسان سازمان تجارت جهانی آنجا که از رشد صادرات ایرانی یاد شده، آمار صادرات نفت و گاز نیز لحاظ گردیده است.

افزایش قیمت افت به هر بشکه فراتر از ۱۴۰دلار از جمله مواردی است که باید در این گزارش مد نظر قرار گیرد.