رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به تلاش بیشتر کشورها برای همکاری با ایران گفت: کشور ما هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی ندارد. به گزارش واحد مرکزی خبر، مهدی غضنفری در همایش «هنگ‌کنگ؛ دروازه ورود به چین» افزود: کسانی که محدودیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد کرده‌اند، می‌خواهند بازار مستعد ایران را از دسترسی شرکت‌های چینی خارج کنند. وی با بیان اینکه غربی‌ها ایران را کشوری مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌دانند، گفت: آلمان، فرانسه، کانادا و ایتالیا از کشورهای غربی هستند که همواره تلاش می‌کنند روابط تجاری و اقتصادی را با ما افزایش دهند.

معاون وزیر بازرگانی افزود: البته اراده سیاسی چین و ایران موجب شده است روابط افزایش یابد و هیچ مانعی نمی‌تواند سد گسترش همکاری‌ها شود. غضنفری، مبادلات تجاری ایران با هنگ‌کنگ را سالانه به طور مستقیم ۴۰۰میلیون دلار و از طریق امارات عربی متحده یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: موافقتنامه‌های استاندارد، تشکیل شرکت‌ها و صندوق‌های مشترک و پیوستن هنگ‌کنگ به راهگذر شمال - جنوب می‌تواند حجم مبادلات را افزایش ‌دهد.

وی درباره توان فنی و مهندسی کشورمان هم گفت: شرکت‌های ایرانی ۲۳۳ طرح در ۳۳ کشور اجرا کرده‌اند. رییس اتاق مشترک ایران و چین نیز در این همایش با بیان اینکه باید موانع و مشکلات بانکی برای تجارت برطرف شود، گفت: از چهار سال قبل که تحریم‌ها بر ضد ایران آغاز شد، مبادلات تجاری ایران و آمریکا از ۵۰میلیون دلار به یک‌میلیارد دلار رسیده است. وی گفت: کسانی که برای ایران مانع‌تراشی می‌کنند، بلافاصله سهم تجاری خود را افزایش می‌دهند که نشان می‌دهد مزیت سرمایه‌گذاری در کشور ما غیر قابل چشم‌پوشی است.