صادرات زعفران، یک تن یا 3/47تن؟

گروه بازرگانی- فاجعه زعفرانی نزدیک است. این تیتر نخست‌ دیروز همین صفحه بود که به نقل از رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران منتشر کردیم. غلامرضا میری در «همایش زعفران، توسعه و موانع صادرات» از کاهش ۹۰درصدی فروش این محصول کمیاب در سال جاری خبر داده و از این وضعیت به شدت ابراز نگرانی کرده بود، اما خبرگزاری «ایرنا» به عنوان یک منبع رسمی اطلاع‌رسانی در کشور دیروز داستان دیگری ساز کرد و بی‌آنکه منبع خبر را نام ببرد از افزایش ۲۲۶درصدی (!) صادرات زعفران طی ۸ ماه نخست سال جاری خبر داد. اصل خبر «ایرنا» عینا به شرح زیر از نظرتان می‌گذرد:

ارزش صادرات زعفران ایران در هشت ماه نخست سال جاری با ۲۲۶‌درصد افزایش به ۵۶ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۳۴۴ دلار رسیده است!تا پایان آبان ماه امسال حجم صادرات زعفران ایران به ۳/۴۷تن رسید که این میزان در مقایسه با سال قبل ۴۹‌درصد رشد داشته است. ارزش هر کیلوگرم زعفران صادراتی ایران نیز در این مدت به حدود یکهزار و ۱۹۸ دلار رسید در حالی که ارزش هر کیلوگرم زعفران صادراتی ایران در زمان مشابه پارسال حدود ۵۴۶ دلار بوده است. در هشت ماه نخست سال گذشته در مجموع ۸/۳۱ تن زعفران ایرانی به ارزش ۱۷ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۱۷۱ دلار به خارج از کشور صادر شده بود. ارزش مجموع صادرات کالاهای کشاورزی ایران نیز در هشت ماه نخست امسال به یک میلیارد و ۳۵۴ میلیون و ۳۹ هزار و ۷۳۱ دلار رسیده است که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۱۵‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

ارائه این آمار در حالی است که به گفته غلامرضا میری، رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان، از سال گذشته ۳۰ تن زعفران باقی مانده است که اگر روند تقلیل صادرات و کاهش مصرف داخلی ادامه داشته باشد بازار جهانی صادرات زعفران ایران از دست خواهد رفت.»

نکته این جا است که رییس این اتحادیه گفته است: «در سال ۸۶ حدود ۲۰ تن صادرات زعفران داشتیم ولی در سال جاری صادرات زعفران به یک تن هم نخواهد رسید!»

هنوز ۳ ماه تا پایان سال باقی مانده و بنابراین این احتمال وجود دارد که آن «یک تن» هم تحقق نیابد. به راستی این فاصله عجیب و غریب (یک تن با ۳/۴۷تن) چگونه توجیه می‌شود. آیا منبع نامعلوم و خبر «ایرنا» در محاسبات خود خطا کرده است؟ اشتباه چاپی (سایتی!) رخ داده است؟ واقعیت چیست؟

اینها پرسش‌هایی است که ما پاسخی برای آن داریم مگر آنکه مدیران مرتبط با تجارت خارجی کشور از آن ابهام‌زدایی کنند.