95میلیون دلار فرش از آذربایجان شرقی صادر شد

گروه بازرگانی- رییس سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی گفت: در ۸ ماه سال جاری، ۹۵میلیون دلار صادرات فرش داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵/۱درصد افزایش داشته است و این میزان تا پایان سال به ۱۸۰میلیون دلار خواهد رسید. صادق نجفی از ۱۶ بازار صادراتی مهم برای فروش فرش دستباف استانش نام برد و آلمان، کانادا، امارات، مجارستان، آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، عربستان، ژاپن، ترکیه، اردن، فرانسه، چین، عراق، آذربایجان، روسیه و برخی کشورهای همسایه را از جمله این کشورها دانست.

نجفی، ۵درصد میزان صادرات فرش را متعلق به تابلو فرش دانست و اضافه کرد: تابلو فرش‌های ما بیشتر به دو کشور امارات و ژاپن فروخته می‌شود.

وی از تائید چند مصوبه مهم در زمینه فرش در این استان خبر داد و افزود: برداشت مبلغ ۲۰میلیارد تومان از صندوق مهر امام رضا برای تسهیلات در زمینه فرش یکی از مصوبه‌های این استان است که به زودی مورد بهره‌برداری برای قالیبافان، طراحان و کلیه عوامل وابسته به فرش قرار خواهد گرفت و مشکلات مرتفع خواهد شد. در عین حال ۱۰میلیارد تومان نیز از محل بنگاه‌های زودبازده به امر فرش اختصاص خواهد یافت. همچنین موزه فرش استان آذربایجان شرقی به زودی احداث خواهد شد.

وی همچنین از راه‌اندازی پایانه صادراتی فرش دستباف در فرودگاه تبریز خبر داد. نجفی معتقد است که بانک‌ها باید جوایز خود را به فرش نفیس و دستباف اختصاص دهند، چرا که این کالا ارزش افزوده بالایی دارد.

به گفته رییس سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی، یکی از ضعف‌های صنعت فرش ما عدم تولید انبوه و فراوان فرش است و این در حالی است که جایزه صادراتی فرش ۵درصد و بقیه کالاها ۳درصد است.

نجفی از مصوبه دیگری نیز سخن به میان آورد و به قالیبافان و بافندگان مژده داد: قرار شده است تا سازمان تامین اجتماعی مشکل بیمه همه بافندگان را حل کند، تاکنون ۲۵هزار نفر از کل بافنده‌های استان که ۲۰۰هزار نفر هستند، بیمه شده‌اند. وی از اجرای طرح استاندارد کردن فرش‌ها، کدگذاری و شناسنامه‌دار کردن فرش‌ها نیز خبر داد و عنوان کرد: در استان آذربایجان شرقی حدود ۶۰درصد فرش‌ها شناسنامه‌ دارند. به گفته نجفی ۷۰درصد تولیدات فرش این استان صادراتی است.