رییس اتحادیه صادرکنندگان و فروشندگان زعفران خراسان رضوی گفت: افزایش قیمت زعفران به دلیل کاهش فروش این محصول در درازمدت نگران‌کننده است و موجب از دست دادن بازارهای جهانی و کاهش مصرف داخلی می‌شود.

غلامرضا میری در میزگرد «زعفران؛ توسعه و موانع صادرات» افزود: مسلما کاهش تولید زعفران باعث افزایش قیمت این محصول شده است. وی بیان کرد: در سال جاری به دلایل مختلف با تولید کم زعفران مواجه شده‌ایم که در این خصوص باید توسط جهاد کشاورزی اقداماتی صورت بگیرد که این مشکل برطرف شود.

میری یادآور شد: کاهش تولید زعفران که افزایش قیمت این محصول را به همراه داشته، باعث شده است که کشورهایی که خریدار زعفران بوده‌اند اقدام به خرید این محصول نکنند.

میری عنوان کرد: با این بی‌ثباتی که در قیمت‌ها به وجود آمده است، کسی تمایل به خرید زعفران ایران ندارد و به دنبال جایگزین کردن کشورهای دیگر با ایران هستند.

وی خاطر نشان کرد:‌ افزایش قیمت زعفران، کاهش فروش۹۰ درصدی این محصول را به همراه داشته است، به طوری که بر‌اساس برآوردهای انجام شده از سال گذشته ۳۰ تن زعفران وجود دارد که اگر این روند با توجه به کاهش صادرات و کاهش مصرف داخلی با این وضعیت ادامه داشته باشد بازار را از دست خواهیم داد. میری گفت: در سال گذشته حدود ۲۰ تن صادرات زعفران داشته‌ایم، ولی در سال جاری صادرات زعفران به یک تن هم نخواهد رسید، که از جمله عوامل آن افزایش قیمت است که نگران‌کننده است. وی تاکید کرد:‌ به هر حال باید مشتری‌های زعفران کشور‌ در بازارهای جهانی که افزون بر ۴۶ کشور هستند را حفظ کنیم. وی افزود: صندوق توسعه صادرات زعفران متولی صادرات این محصول نیست و نباید به عنوان یک تشکل صادراتی مطرح شود، چرا که این صندوق در قالب تشکل وارد می‌شود و با سیاست‌گذاری‌هایی که مربوط به آن نیست برای صادرکنندگان ایجاد موانع می‌کند.

میری خاطر نشان کرد: در کل کشور ۳۷ صادرکننده زعفران وجود دارد که تنها سه نفر عضو این صندوق هستند و بقیه با نحوه عملکرد آن مخالف هستند و حاضر به فعالیت در این صندوق نیستند چون در صورت عضویت هیچ تاثیری بر سیاست‌گذاری این محصول ندارند.