توصیه‌های کارشناسان بانک جهانی برای بهبود فضای تجاری ایران

کارشناسان ارشد بانک جهانی در دیدار با اعضای اتاق ایران در خصوص چشم‌اندازهای مالی و روند همکاری ایران با این بانک به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش روابط عمومی‌‌‌‌اتاق ایران؛ جواد مصدقی، دبیرکل اتاق ایران در این دیدار با تاکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی کشور خواستار ارتباط مستمر بانک جهانی و اتاق بازرگانی ایران برای تبادل اطلاعات شد. وی افزود: در فضای تجاری ایران مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات با همکاری دولت در حال برطرف شدن است و دولت برای بهبود فضای کسب و کار در حال اصلاح قوانین است.

آنتن دبرنگو (Anton Dobronogov) اقتصاددان ارشد خاورمیانه و آمریکای شمالی در بخش توسعه اقتصادی بانک جهانی در این دیدار با اشاره به رتبه ۱۴۲ ایران در میان ۱۸۷ کشور از نظر فضای تجاری گفت: دولت ایران تمایل خود را برای بهبود و ارتقای محیط تجاری اعلام کرده است و هدف ما از سفر به ایران بررسی همین موضوع است.

وی ضمن بااهمیت دانستن نظرات بخش خصوصی ایران برای بهبود فضای تجاری کشور یادآور شد: اولویت‌‌‌های بخش خصوصی برای ایجاد تغییرات و اصلاحات قوانین برای توسعه فضای تجاری مورد توجه بانک جهانی است.

ملیسا جونز (Melissa John) کارشناس ارشد توسعه بخش خصوصی در بانک جهانی نیز گفت: برای سفر به ایران اساسنامه‌ای تهیه کردیم که با مدیران و کارشناسان اقتصادی ایران در میان بگذاریم و این اساسنامه شامل توصیه‌‌‌هایی است که دولت برای فعال‌‌‌سازی شرکت‌‌‌ها می‌‌‌‌تواند از آن استفاده کند.

وی افزود: در این اساسنامه توصیه‌‌‌هایی مبنی بر ایجاد تغییرات و گسترش فعالیت شرکت‌‌‌ها گنجانده شده است. همچنین پیشنهادهایی در رابطه با گسترش دستیابی به اعتبارات یا بهبود حمایت از سرمایه‌‌‌گذاری وجود دارد که برخی از این پیشنهادها مربوط به قوانین حقوق مالکیت است.

مهدی فاخری، معاون امور بین‌‌‌الملل اتاق ایران نیز با اشاره به نقش اتاق ایران به عنوان مشاور سه قوه تصریح کرد: اتاق ایران در حال تدوین پیش‌نویس قانون فضای کسب و کار است و می‌‌‌‌توانیم با تبادل اطلاعات با بانک جهانی در جهت بهبود فضای تجاری ایران بکوشیم.

وی با اشاره به ۴۴ هزار عضو اتاق ایران تصریح کرد: اعضای اتاق ایران از فعالان بخش خصوصی کشور هستند و می‌‌‌‌توان با همکاری با بانک جهانی اطلاعات مورد نیاز را از این اعضا کسب کرد.

سیدحسین سلیمی، مشاور اتاق ایران در امور سرمایه‌‌‌گذاری خارجی نیز با اشاره به روند اصلاح قوانین و مقررات تجاری در ایران خاطرنشان کرد: بخش خصوصی و دولتی در خصوص تسهیل تجارت با یکدیگر همکاری می‌‌‌‌کنند و از ۵ سال پیش نیز تغییرات زیادی در بانک‌‌‌های ایران در حال انجام است.

محمد بحرینیان، رییس کمیسیون اقتصاد کلان، بانک و بیمه اتاق ایران نیز در این دیدار با اشاره به روند اصلاح محدودیت‌‌‌هایی که برای فعالیت بخش خصوصی در ایران وجود داشته است، گفت: از سال ۱۹۹۸ میلادی این اصلاحات در ایران شکل گرفته و با معرفی روش‌شناسی بانک جهانی می‌‌‌‌توان به بهبود فضای تجاری در کشور کمک کرد.

همچنین محمدمهدی بهکیش، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌‌‌المللی نیز در این دیدار به تشریح فعالیت‌‌‌های این اتاق پرداخت و تصریح کرد: اتاق بازرگانی بین‌‌‌المللی در درک محیط‌‌‌های تجاری فعالیت گسترده‌ای دارد و پیشنهادهایی را در مورد سیاستگذاری‌‌‌ها به دولت‌‌‌ها در سراسر جهان ارائه می‌‌‌‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیشنهادهای ما کلی و عمومی‌ است و آمادگی داریم که در پیشبرد متدولوژی بانک جهانی با کارشناسان این بانک همکاری کنیم.