سیاسی‌کاری اصناف را به بیراهه می‌برد

گروه بازرگانی- نخستین نشست خبری رییس دور سوم شورای اصناف کشور روز گذشته در حالی برگزار شد که کمتر از دو روز از آغاز به کار رسمی هیات رییسه جدید می‌گذرد. قاسم نوده‌فراهانی پس از کشمکش‌های بسیار سرانجام بر کرسی ریاست شورای اصناف تکیه زد. او در دیدارش با نمایندگان رسانه‌ها علاوه بر اعلام برنامه‌هایش تقاضاهای خود را از دولت مطرح کرد. وی همچنین در این نشست تاکیدکرد که شورای اصناف تلاش می‌کند که از هرگونه سیاسی‌کاری پرهیز کند. فراهانی گفت: بنده از همین جا اعلام می‌کنم که شورای اصناف کشور به دنبال مسائل سیاسی نبوده و نیست زیرا سیاسی شدن زمینه را برای دور شدن از اهداف اقتصادی و صنفی و به بیراهه رفتن فراهم می‌کند.

نوده‌فراهانی استیفای حقوق حقه اصناف و پی‌گیری آن در نهادهای مختلف را از برنامه‌های خود عنوان کرد و افزود: از دیگر برنامه‌های شورا تبیین ضوابط و قوانین بین تولید، توزیع و صادرات است. در این راستا اصناف در تلاش است با حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی از تولیدکنندگان کوچک حمایت کند. وی تعامل با دولت و سیاست‌های اقتصادی دولت و تلاش برای واگذاری مسوولیت‌های صنفی از دولت به اصناف را از دیگر برنامه‌های دور سوم شورای اصناف خواند.

رییس شورای اصناف از دولت خواست تا اصناف را در حیطه قیمت‌گذاری‌ها دخالت دهند و در مراجع تصمیم‌گیری‌ قیمت‌گذاری از نمایندگان اصناف نیز دعوت شود.

نوده‌فراهانی خاطرنشان کرد: از این پس جلسات هیات‌رییسه شورای اصناف هر ماه در یک استان برگزار می‌شود تا مشکلات استان‌ها مستقیما به اعضای هیات‌رییسه منتقل شود.

وی زمان برگزاری نخستین اجلاس شورای اصناف را ۱۷ آذرماه عنوان کرد. وی همچنین با اشاره به اهمیت سامان‌دهی اتحادیه‌ها و شبکه توزیع گفت: بعضی‌ها برداشت می‌کنند که ما تصمیم داریم کارهای دیگران را از ایشان بگیریم، ولی اینطور نیست و ما نمی‌خواهیم واحد صنفی جدید یا سرمایه‌گذاری جدید وارد کنیم، بلکه می‌خواهیم امکانات موجود را ساماندهی کنیم.

پیگیری اصلاح قانون نظام صنفی که به تازگی در هیات دولت تصویب شده است و به کمیسیون اقتصادی مجلس رفته است از دیگر موارد مورد تاکید رییس شورای اصناف بود.

وی در ادامه از تاخیر در برگزاری نمایشگاه اصناف سخن گفت و در این‌باره توضیح داد: نمایشگاهی که قرار بود بهمن ماه امسال برگزار شود به دلیل همزمانی با ماه‌های محرم و صفر به اردیبهشت سال بعد موکول شد.