گروه بازرگانی- دبیر کل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی در نشست مقدماتی هشتمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی به تشریح مشکلات این صنعت پرداخت. حبیب‌الله انصاری، در خصوص صادرات لوازم خانگی گفت: طی ۴ سال گذشته صادرات لوازم خانگی انرژی بر روند افزایشی داشته است به طوری که ارزش صادرات سال گذشته ۸۶میلیون دلار بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ۱۰۰میلیون دلار برسد.

وی کشورهای مقصد را کشورهای آفریقا و‌ عراق معرفی کرد وگفت: برخی از کشورهای اروپایی نیز از ایران قطعه خریدار می‌کنند. وی درخصوص واردات لوام خانگی به کشور نیز گفت: متاسفانه آمار واردات لوازم خانگی از مبادی رسمی و غیررسمی بسیار بالاتر از آمار صادرات است به طوری که رقم رسمی واردات در ۶ ماه اول امسال ۴۰۰میلیون دلار بود.

انصاری در خصوص تغییر قیمت لوازم خانگی با توجه به کاهش جهانی قیمت مواد اولیه گفت: تغییر قیمت علاوه بر تغییر قیمت مواد اولیه منوط به شرایط تامین مواد اولیه است.

وی گفت: به‌رغم افزایش نرخ تورم، لوازم خانگی از کمترین افزایش قیمت برخوردار بودند به طوری که ۵ تا ۱۰درصد افزایش قیمت داشتند. انصاری در ادامه با بیان اینکه تولیدات داخل ۷۵درصد نیاز کشور را برآورده می‌کنند، گفت: فضای تولید لوازم خانگی به سمت توسعه سرمایه‌گذاری و استانداردسازی حرکت کرده است و شرایط رقابتی به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاری‌های محدود واحدهای کوچک نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. وی با بیان اینکه توان تولید داخلی بیش از ۷۵درصد است، خاطرنشان کرد: ایران سالانه ۱۳میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید می‌کند که این آمار منهای لوازم خانگی کوچک است.

انصاری در ادامه عمده معضلات تولیدکنندگان لوازم خانگی را افزایش نرخ مواد اولیه مانند مس، افزایش دستمزد و افزایش هزینه‌های بالادستی و نیز معضل انرژی عنوان و ابراز امیدواری کرد شعار «کاهش قیمت تمام شده» در کشور عملی شود.

دبیرکل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی درخصوص هشتمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی که از ۱۴ تا ۱۷ آذر ماه برگزار می‌شود نیز گفت: در این نمایشگاه ۲۸۵ شرکت داخلی و خارجی از کشورهای انگلیس، آمریکا، ایتالیا، امارات، بلاروس، بلژیک، ترکیه،‌ چین، ژاپن، سوئیس، سنگاپور،‌ مالزی و کره‌جنوبی حضور خواهند داشت. وی در ادامه از رشد ۲۵درصدی شرکت‌کنندگان خارجی خبر داد.

انصاری خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه محصولات نهایی خود را به نمایش خواهند گذاشت که این محصولات شامل قطعات نیز هست.