واردات سه برابر صادرات

گروه بازرگانی - اگر چه مدیران دولتی و بخش خصوصی کشور از روند نامطلوب صادرات کشور در نیمه دوم سال جاری خبر می‌دهند، اما تازه‌ترین گزارش گمرک ایران حاکی از آن است که طی هشت ماه نخست سال جاری ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به ۱۶‌میلیارد و ۹۹۰‌میلیون دلار رسیده است که نشانگر رشد ٣٣/٢٣‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۸۶ است. در این مدت ۲۶‌میلیون و ۴۷۳‌هزار تن انواع کالا با احتساب میعانات گازی صادر شده که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵/۴‌درصد کاهش داشته است.

میزان صادرات کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی طی هشت ماه سال‌جاری ۲۱‌میلیون و ۸۴۵‌هزار تن و به ارزش ۱۳‌میلیارد و ۳۰‌میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۱۸/۰‌درصد و از نظر ارزش ۹۸/۲۹‌درصد رشد داشته است. بنابراین گزارش، بیشترین میزان صادرات کشور در این مدت به‌ترتیب به امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۷۵۶‌میلیون دلار، چین با یک میلیارد و ۴۰۲‌میلیون دلار عراق با یک میلیارد و ۳۷۳‌میلیون دلار، هند با ۸۶۷‌میلیون دلار و جمهوری کره با ۶۹۴‌میلیون دلار صورت گرفته است.

براساس برنامه چهارم توسعه برای مدت مذکور معادل ۷‌میلیارد و ۷۲۱‌میلیون دلار صادرات انواع کالاهای غیرنفتی پیش‌بینی شده است که باتوجه به صادرات ۱۳‌میلیارد و ۳۰‌‌میلیون دلار کالای غیرنفتی در مدت یاد شده بدون احتساب صادرات میعانات گازی، ۷۵/۱۶۸‌درصد از اهداف برنامه درخصوص ارزش صادرات تحقق یافته است.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات گمرک، پروپان مایع شده با ارزش ۸۶۷ میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار ۶۶/۶‌درصد از کل صادرات کشور را در بر گرفته و رتبه اول را در بین اقلام صادراتی به خود اختصاص داده است.

همچنین متانول با ۶۹۹‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار، بوتان مایع شده با ۵۸۸‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار، اتیلن با ۵۰۰‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار و پسته تازه یا خشک‌کرده با ۴۹۴‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رشد ۳۰‌درصدی هر تن کالای صادراتی

همچنین در این مدت متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۵۹۶‌دلار و ۴۵‌سنت و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک هزار و ۳۹۶‌دلار و ۵۶‌سنت بوده است که قیمت هر تن کالای صادراتی در هشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۴/۲۹‌درصد و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۱۲/۲۶‌درصد افزایش یافته است.

بنزین، آهن و گندم در صدر واردات

بنا به گزارش گمرک ایران، در هشت ماه سال‌جاری ۲۷‌میلیون و ۴۰۱‌هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۸‌میلیارد و ۲۶۷‌میلیون دلار به کشور وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲‌درصد و به لحاظ ارزش ۶۵/۲۸‌درصد رشد داشته است.

طی این مدت بنزین عمده‌ترین کالای وارداتی به کشور بوده که ارزش آن ۲‌میلیارد و ۵۳۲‌میلیون دلار برآورد شده است. ۶۲/۶‌درصد از ارزش کل واردات به این کالا اختصاص یافت.

شمش از آهن و فولاد غیرممزوج، گندم، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین و دستگاه‌هایی که با اشعه ایکس کار می‌کنند دیگر کالاهای عمده وارداتی طی مدت یاد شده بوده‌ است. عمده واردات کشور طی هشت ماه سال‌جاری به‌ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی، آلمان، چین، سوئیس و جمهوری کره انجام گرفت. به طوری که ۷۸/۵۵‌درصد از سهم ارزش کل واردات کشور طی هشت ماه سال‌جاری به پنج کشور یاد شده اختصاص داشته است.

رشد ۸۴‌ درصدی واردات خودرو

بنابراین گزارش، طی هشت ماه سال‌جاری ۴۳‌هزار و ۶۴۶ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۷۹۱‌میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث تعداد ۴۲/۸۴‌درصد و از نظر ارزش ۶۷‌درصد افزایش داشته است.