قرارداد خرید 6‌میلیون تن گندم وارداتی نهایی شد

معاون وزیر بازرگانی از نهایی شدن قرارداد خرید ۶‌میلیون تن گندم وارداتی خبر داد و اعلام کرد تاکنون در سال جاری ۲‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تن گندم در قالب حمل با کشتی به بنادر کشور وارد شده است. مجید پارسانیا در گفت‌وگو با مهر درباره نحوه ورود گندم به کشور گفت: ممکن است در یک روز ۷ کشتی حامل بار گندم وارداتی در بنادر ایران مشغول به تخلیه بار باشند که این امر به عنوان واردات قطعی از سوی وزارت بازرگانی تلقی می‌شود، اما آنچه که از درب خروجی گمرک بیرون می‌آید، وزن شده و تناژ آن مشخص می‌شود واردات قطعی از دیدگاه گمرک تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس، هم‌اکنون ۸۷۰‌هزار تن گندم در مسیر تخلیه، ۷۰‌هزار تن در حال بارگیری و حدود ۹۸۰‌هزار تن نیز کشتی در حال اعزام به بنادر یا در کشور صادرکننده گندم به ایران در حال بارگیری است. البته مقداری نیز به بندر مورد نظر رسیده و در حال بارگیری گندم وارداتی ایران است، در مجموع حدود ۴‌میلیون و ۸۵۰‌هزار تن وضعیت دریافت، حمل و در حال حمل گندم ایران را نشان می‌دهد.

پارسانیا گفت: بر اساس آمارهای موجود هم اکنون ایران یک‌میلیون تن کشتی در حال حرکت به کشور فروشنده گندم به ایران است تا گندم ایران را بارگیری کرده و موضوع واردات ماهانه یک‌میلیون تن گندم را محقق کند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۶‌میلیون تن قرارداد خرید گندم خارجی نهایی شده و برای اینکه فشردگی در بنادر ایجاد نشود و تنوع حوزه های تامین‌کننده نیز به وجود آید به مرور وارد کشور می‌شود.