تحلیل جایگاه برند در سومین کنفرانس بین‌المللی برند

گروه بازرگانی- سومین کنفرانس بین‌المللی برند، ‌در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه و به همت دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی برند، با حضور اساتید برجسته دنیا در این زمینه، در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد که مورد استقبال بسیاری از مدیران برجسته صنایع و بازرگانی، شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی قرار گرفت. دکتر مهدی غضنفری، معاون وزیر بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی و رییس‌کل سازمان توسعه و تجارت ایران، دکتر احمد امیرشاهی، دبیر علمی سومین کنفرانس بین‌المللی برند و عضو هیات‌علمی دانشگاه الزهرا (س)، پروفسور Erich Joachimsthaler مدیر و موسس شرکت ویوالدی، پروفسور David Arnold از دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد، Marian Roll نویسنده کتاب استراتژی برندهای آسیایی، Markus Zinnbauer مدیر پروژه‌های مشاور، Juergen Benkovich از جمله اساتید حاضر در این کنفرانس بودند.

مهدی غضنفری، از جمله سخنرانان حاضر در کنفرانس، در سخنان خود اظهار کرد: برند نقش بسیار مهمی در ایجاد و حفظ عملکرد مالی کسب‌و‌کار ایفا می‌کند و با توجه به سطح بالای رقابت در بازار، یک برند قوی به شرکت کمک می‌کند تا خود را در بازار متمایز سازد و بیان کند که چرا محصولات یا خدماتش قابلیت برآورده ساختن نیازهای مشتریان را به صورت منحصربه‌فرد دارد. وی همچنین از خدمات وسیع دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی برند که با حمایت سازمان توسعه و تجارت و وزارت صنایع و معادن ارائه شده است، نام برد که از جمله آنها می‌توان به نشر مجله برند به عنوان نخستین نشریه تخصصی در زمینه برند - ارزیابی برندهای برتر برای نخستین بار در ایران، ایجاد برندهای ملی برای تشکل‌های صادراتی با محصولات مزیت‌دار و برگزاری دوره مدیریت استراتژی برند و ... اشاره کرد.

دبیرخانه کنفرانس برند طی تفاهم‌نامه‌‌ای با سازمان توسعه و تجارت، برای نخستین بار برندهای برتر را ارزیابی می‌کند که منجر به ترغیب شرکت‌ها در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برندهایشان می‌شود.

در بخش دیگر کنفرانس، ‌میراحمد امیرشاهی، درخصوص ارزش برند در ایران اظهار کرد: شرکت‌ها باید فهم کاملی از دیدگاه و نحوه رفتار مشتریانشان داشته باشند و دیدگاه مشتریان درباره (معادله قیمت / ارزش) را به دقت زیر نظر بگیرند. در این زمینه، بازاریاب‌ها وظیفه دارند که درباره ارزش برند خود با بازار هدف شرکت، ارتباط برقرار کنند.

شرکت‌هایی که به دنبال فروش کوتاه‌مدت خود هستند، از توجه به مشتریان عمده و آنچه برای آنها مهم است، غافل می‌شوند.

دبیر علمی کنفرانس افزود: مدیران به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین نوع وفاداری، وفاداری به قیمت یا وفاداری به خرید ارزان نیست، بلکه وفاداری به برند است. سود سهام سرمایه‌گذاران در شرکت‌هایی که برند قوی دارند بیشتر از سایر شرکت‌ها است و قدرت و ارزش یک برند با افزایش تعداد نفراتی که از وجود آن آگاهی دارند، از آن پیروی می‌کنند و به آن اعتماد دارند بیشتر می‌شود. مدیریت برند، در حقیقت، به دست آوردن قدرت از راه هر چه بیشتر شناساندن مفهوم برند و پذیرفته شدن و به اشتراک گذاردن آن با دیگران است.

در پایان پیروز ملک‌زاده، دبیر کنفرانس بین‌المللی برند، اظهار امیدواری کرد که شرکت‌های ایرانی بتوانند با آموزه‌های این کنفرانس و حساسیتی که در آنها ایجاد خواهد شد، با برندهای خارجی فعال در بازار داخلی، کوس رقابت بزنند و در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، بیش از پیش توفیق به دست آورند.

جایگاه‌سازی برند در ایران، ارتباطات بازاریابی، برندسازی و سبد دارایی برند از دیگر مباحث مطرح شده در این کنفرانس بودند.