گروه بازرگانی- نشست اخیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با حضور علی آبادی، مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اموراقتصادی و دارایی، جلالی‌پور‌ مدیرکل توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت و نیز فاخر معاون بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد. علی آبادی در این نشست با بررسی روند جذب سرمایه‌های بخش‌خصوصی در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: بخش کشاورزی در حال حاضر با هشت طرح مصوب، ۲۰‌میلیون دلار مصوبه و تنها ۷۷/۱میلیون دلار جذب سرمایه وضعیت بسیار نامطلوبی دارد. وی با پذیرش ایرادات آیین‌نامه‌ای موجود سرمایه‌گذاری نسبت به اصلاح آن تاکید کرد و خواستار تلاش اتاق ایران برای زمینه‌سازی به منظور سازماندهی بیشتر در بخش کشاورزی برای جذب سرمایه‌ها شد. وی همچنین خبر داد که نشست جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی زمستان امسال در تهران برگزار می‌شود. در این نشست رازقی جهرمی، رییس اتاق بازرگانی فارس کمبود سرمایه را مشکل اصلی تولید کشور ندانست و گفت: تنظیم فضای اقتصادی کلان، تنظیم روابط بین‌المللی و توجه به تولید در اقتصاد ملی درد اصلی صنعتگران است. وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در استان فارس غالبا به دنبال خرید زمین و املاک توسط اتباع شیخ‌نشین‌ها یا تبدیل دلار به ریال و بهره‌مندی از بهره سپرده ریالی بوده‌اند که کمکی به تولید استان نکرده است.

همچنین سایر اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به بحث و بررسی درباره تورم سنگین، فرهنگ ضعیف کاری، قوانین دست و پاگیر کار، مالیات و ناامنی ناشی از تغییرات پی در پی مقررات، پایین بودن امنیت سرمایه‌گذاری، مشکلات روابط خارجی و فضای تبلیغی ضد ایرانی در سایر کشورها پرداختند.

یکی از اعضا عنوان کرد که مشکل ایران در سال‌های اخیر دسترسی نداشتن به سرمایه نیست، بلکه تنظیم نشدن فضای اقتصاد کلان، اخلال در تنظیم محیط بیرونی و بین‌المللی و بی‌توجهی به محوریت تولید است.

به گفته این فعال بخش‌خصوصی سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های اخیر غالبا به سمت زمین و مسکن رفته یا تبدیل به ریال و سپرده‌گذاری شده که از طریق غیررسمی سامان ‌یافته است، بنابراین باید بررسی کرد که چرا تولید در ایران برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست؟