گروه بازرگانی: کمیته واکنش اضطراری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تماس با کشتی ربوده شده DELIGHT در خلیج عدن و سلامتی کلیه خدمه این کشتی خبر داد. به گزارش مانا کمیته واکنش اضطراری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تماس با کشتی مذکور خبر داد و یادآور شد: روز پنجشنبه اولین تماس با کشتی DELIGHT پس از ربوده شدن آن برقرار شد و خوشبختانه کلیه پرسنل این کشتی در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند.

این کمیته درخصوص اقدامات انجام شده برای آزادسازی این کشتی یادآور شد: باتوجه به اینکه محموله کشتی مذکور متعلق به ایران بوده است. کمیته واکنش اضطراری این شرکت پیگیر وضعیت آن خواهد بود و برای آزادسازی کشتی مذکور و ۲۵ خدمه آن در کنار مقامات ذی‌ربط تلاش می‌کند.

کشتی فله بر DELIGHT تحت اجاره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۲۸ آبان‌ماه در حالی که از اروپا به مقصد ایران در حرکت بود، در خلیج عدن مورد حمله دزدان دریایی سومالی قرار گرفت و ربوده شد. کشتی ربوده شده DELIGHT حامل حدود ۳۶‌هزار تن گندم وارداتی به مقصد ایران بوده است.

در حال حاضر ۱۵ فروند کشتی تجاری متعلق به کشورهای مختلف با بیش از ۲۷۵ خدمه در اختیار دزدان دریایی سومالی است.

اعلام خبر سلامت کارکنان کشتی ربوده شده از سوی کشتیرانی در حالی است که یک عضو هیات‌مدیره سازمان کشتیرانی اعلام کرد: با توجه به اینکه مالکیت کشتی دزدیده شده در سواحل خلیج عدن، هنگ‌هنگی است، ایران مسوولیتی در قبال پیگیری سرنوشت این کشتی ندارد و هنگ‌هنگ باید این موضوع را پیگیری کند.محمدمهدی راسخ، عضو هیات‌مدیره شرکت کشتیرانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین پیگیری‌های ایران گفت: هنوز هیچ اقدام خاصی انجام نشده است و باید مسوولان کشور هنگ‌هنگ پیگیر این موضوع باشند.

وی در واکنش به این سوال که بار گندم کشتی توسط ایران خریداری شده بود و کشتی نیز در اجاره ایران بوده است، اظهار داشت: مالکیت این کشتی مهم است که آن هم متعلق به هنگ‌هنگ است نه ایران، پس ما پیگیری نمی‌کنیم، آنها باید پیگیری نهایی را به ما گزارش دهند.

گفتنی است طی سه ماه گذشته این دومین کشتی ایرانی و صدمین کشتی است که در خلیج عدن توسط دزدان دریایی دزدیده می‌شود و هنوز هیچ اقدام جدی برای رفع این موضوع انجام نشده است.