گزارش مقایسه‌ای واردات اقلام خوراکی در هفت ماه نخست سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش قابل‌توجه واردات غلات، فرآورده‌های گوشتی و آبزیان، سبزیجات و میوه‌ها، نوشابه‌ها و محصولات نباتی است. به گزارش «فارس»، بر اساس آمار مقایسه‌ای گروه فرآورده‌های گوشتی و آبزیان به لحاظ وزنی با ۴۳۲‌درصد و به لحاظ ارزشی با ۴۶۶‌درصد افزایش واردات مواجه شده و گروه فرآورده‌های غلات به لحاظ وزنی با ۱۹۷‌درصد و به لحاظ ارزشی با ۲۰۸‌درصد افزایش، گروه قند و شکر و شیرینی به لحاظ وزنی با ۳۵‌درصد و به لحاظ ارزشی با ۴۶‌درصد کاهش و کاکائو و فرآورده‌های آن به لحاظ وزنی با ۲۲‌درصد و به لحاظ ارزشی، ۴۳‌درصد افزایش روبه‌رو شده است.

در گروه فرآورده‌های سبزیجات و میوه‌ها به لحاظ وزنی ۵۷‌درصد و به لحاظ ارزشی ۷۹‌درصد افزایش، در فرآورده‌های خوراکی به لحاظ وزنی ۱۱‌درصد و به لحاظ ارزشی ۷‌درصد افزایش واردات، در نوشابه‌ها به لحاظ وزنی ۱۱‌درصد و به لحاظ ارزشی ۱۵‌درصد افزایش واردات و در توتون و تنباکو به لحاظ وزنی ۳۲‌درصد و به لحاظ ارزشی ۲‌درصد کاهش واردات ثبت شده است.

گروه محصولات صنایع غذایی با توجه به میزان و وزن واردات در مجموع به لحاظ وزنی با ۲۷‌درصد و به لحاظ ارزشی با ۱۱‌درصد کاهش مواجه بوده است.

در گروه چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی به لحاظ وزنی با ۲۸‌درصد کاهش واردات و به لحاظ ارزشی با ۸‌درصد افزایش واردات مواجه بوده‌ایم.

افزایش ۱۴۰‌درصدی واردات غلات

بنابر جداول آماری گمرک، واردات غلات در هفت‌ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی با ۷۰‌درصد و به لحاظ ارزشی با ۱۴۰‌درصد افزایش مواجه بوده است.

در گروه محصولات نباتی به لحاظ وزنی با ۴۴‌درصد و به لحاظ ارزشی با ۹۳‌درصد افزایش واردات و در گروه حیوانات زنده و محصولات حیوانی به لحاظ وزنی با ۱۲‌درصد کاهش و به لحاظ ارزشی با ۲۳‌درصد افزایش واردات مواجه بوده‌ایم.