بررسی اصلاح نظام توزیع در دولت

گروه بازرگانی-اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات در قالب طرح تحول اقتصادی در کمیته کارشناسی دولت در دست بررسی است. معاون وزیر بازرگانی با بیان این مطلب افزود: با اجرایی شدن آئین‌نامه اصلاح نظام توزیع می‌توان امیدوار بود که بسیاری از مشکلات پخش و توزیع کالا مرتفع شود، این درحالی است که هم‌اکنون توسعه کشور در این حوزه منطبق بر واقعیت‌های موجود نیست. وی تاکید کرد: شرکت‌های پخش باید شناسایی شده و تحت نظارت وزارت بازرگانی، مشغول به کار شوند به نحوی که این شرکت‌ها حلقه رابط بین تولید و فروش باشند.

مفتح همچنین گفت: شخصا از طرفداران پروپاقرص واگذاری کار اصناف به خودشان از جمله نظارت و بازرسی به آنها بوده‌ام.

محمدصادق مفتح در دومین همایش تخصصی روسای مجامع امور صنفی و مدیران بازرسی و نظارت مراکز استان‌ها گفت: وزیر بازرگانی، همواره از واگذاری کار اصناف به خودشان حمایت کرده و شخصا از اینکه قدرت فعلی و نظارت و بازرسی به اصناف داده شده است، خوشحالم.

او ادامه داد: بسیاری مخالف واگذاری نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی خرد به خود اصناف و شورای اصناف کشور بوده‌اند، اما عملکرد این واحدهای نظارت و بازرسی باید به گونه‌ای باشد که مخالفان نتوانند مخالفت خود را ابراز کنند در همین راستا باید اطلاع‌رسانی کاملی در مورد عملکرد واحدهای نظارت و بازرسی انجام شود.

او تصریح کرد: با توجه به محدودیت بودجه‌ فعلی مسوولان مجامع امور صنفی در استان‌ها و مدیران واحدهای نظارت و بازرسی اصناف باید بودجه‌ فعلی را به درستی مدیریت کنند و البته این بودجه نباید فقط در مراکز استان‌ها بماند و باید بین شهرستان‌های هر استان هم پخش شود.

مفتح تاکید کرد:‌ مدیران واحد نظارت و بازرسی استان‌ها صورتحساب هزینه‌های انجام شده را ارسال کنند تا بقیه‌ بودجه سه‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومانی هم بین استان‌ها پخش شود.

در این همایش همچنین قاسم نوده فراهانی، رییس جدید شورای اصناف کشور، با بیان اینکه در مرحله‌ اول یک بودجه‌ یک و نیم‌میلیارد تومانی برای تجهیز سخت‌افزاری واحدهای نظارت و بازرسی اختصاص یافته است، گفت: فعلا ۹۰۰‌میلیون تومان از این بودجه با اختصاص ۳۰‌میلیون تومان به هر استان تخصیص یافته و با ارسال صورتحساب‌ها ۶۰۰‌میلیون تومان باقیمانده هم تقسیم خواهد شد.