دبیر علمی‌اولین همایش استانی برند گفت: برند و برندسازی یکی از موضوعاتی است که در کشور مغفول مانده و حتی این مبحث مهم اقتصادی در برنامه چشم‌انداز۲۰ ساله نیز جایی ندارد. دکتر میراحمد امیرشاهی با بیان اینکه در کشور توجه‌ کافی‌ به برندسازی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: از تاریخ مصرف دیدگاه تولید ‌محورانه حدود نیم قرن گذشته است. اما هنوز در بزرگترین کارخانجات کشور شاهد استفاده از این دیدگاه هستیم به همین دلیل اصلی در فروش محصولات‌مان دچار مشکل می‌شویم.

وی وظیفه اصلی برند را ایجاد ثروت دانست و ا‌براز کرد: برند فقط یک نام تجاری، یک اصطلاح، یک علامت و یک سمبل و طرح نیست، بلکه ترکیبی از تمام این تعاریف است که کالاها را از هم متمایز می‌کند.

عضو هیات علمی‌دانشگاه الزهرا(س) تاکید کرد: یک برند معتبر مجموعه‌ای از تداعی‌های ذهنی، خاص، قوی و مثبت است که توسط مشتری به ارزش ادراک شده از محصولات و خدمات اضافه می‌شود. امیرشاهی تصریح کرد: طبق آخرین تحقیقات و نتایج به دست آمده، هر چه ارزش برند بالاتر باشد، ارزش شاخص بورس آن‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.

وی با بیان اینکه خرید کالاهای خارجی زنگ خطر بزرگی برای سیاست‌گذاران و مسوولان نظام است، ابراز کرد: یک برند زمانی محبوبیت ایجاد می‌کند که قدرت تحت تاثیر قرار دادن بازار را داشته باشد و این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که وقتی فردی قصد خرید کالایی را دارد، تنها یک برند در ذهنش تداعی شود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد نیز در این همایش تاکید کرد: با ایجاد برندهای متنوع حق انتخاب مشتریان بالا رفته و در این شرایط افرادی موفق هستند که با وجود اینکه مسائل کیفی را رعایت می‌کنند، رابطه خوبی با مشتری نیز داشته باشند.

شافعی با بیان اینکه برند موفق یک ارزش است، افزود: ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را برند ایجاد می‌کند و این رابطه زمانی تداوم و استحکام می‌یابد که در پشت آن تفکر و استراتژی مناسب برای ارائه کیفیتی مناسب به مشتری نهفته باشد. این همایش در مشهد برگزار شد.