رییس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر بازرگانی از صدور مجوز صادرات سیمان برای برخی شرکت‌ها که فرمول تنظیم بازار را رعایت کرده باشند، خبر داد. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «فارس» با مشروط دانستن صادرات سیمان اظهار داشت: فرمول صادرات سیمان و فرمول تنظیم بازار با هم مدیریت می‌شوند و با هم گره خورده‌اند، بنابراین کمیته تنظیم بازار سیمان در خصوص آزادی صادرات سیمان اظهار‌نظر می‌کند.

وی افزود: شرکت‌هایی که فرمول تنظیم بازار را تامین کرده باشند در حال حاضر مجوز صادرات سیمان دارند.

عضنفری گفت: برخی کالاها به صورت درست یا نادرست در مقوله صادرات و تنظیم بازار به هم گره خورده‌اند تا وقتی این گره وجود دارد تصمیم‌گیری درباره آن مربوط به تنظیم بازار می‌شود.

وی در تشریح تاثیر‌گذاری فراکسیون صادرات مجلس در آزاد‌سازی ممنوعیت صادراتی برخی کالاها گفت: همه چیز از قانونگذاری شروع می‌شود اگر قوانین رابطه کالا را با تنظیم بازار مشخص کند در آن صورت روند صادرات متفاوت می‌شود.

غضنفری گفت: وقتی به دلیل برخی نیازهای داخلی برای برخی کالاها ممنوعیت صادراتی قائل می‌شویم شرایطی را ایجاد می‌کنیم که مشتریان خارج از کشور را از دست دهیم، بنابراین قانون باید ترازویی ایجاد کند تا مشخص شود که چه زمانی باید زیان کنیم و چه زمانی ارزش آن را دارد که به خاطر بازار داخلی مشتریان خارجی را از دست بدهیم.

وی افزود: اگر همیشه به خاطر بازار داخلی بازار خارجی را از دست بدهیم پس نمی‌توان انتظار داشت که صادرات غیرنفتی رشد جهشی داشته باشد.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: مغازه‌داری موفق است که در مغازه‌اش همیشه باز باشد نه اینکه گاهی اوقات صادرات را ممنوع و گاهی اوقات آزاد کند.

وی افزود: درباره صادرات سیمان و برخی کالاها در مغازه‌ها همیشه باز نیست و باید بدانیم مشتری منتظر ما نخواهد ماند و ما برخی از بازارها را از دست می‌دهیم.